fbpx

Je li sada konačno jasno da je Facebook OBAVJEŠTAJNA, a ne DRUŠTVENA, PRIJATELJSKA MREŽA?!

Autor: Pia Dabrić / Dnevno.hr

ZAGREB - Mark Zuckerberg, mlađahni multimilijarder i osnivač Facebooka, najraširenije društvene mreže na svijetu, nema posljednjih tjedana razloga za osmijeh. Od svog je osnutka, 2005. godine, naime, Facebook u najdubljoj krizi, ali ne samo globalnoj, utjecajnoj, već i financijskoj, koja prijeti milijardama dolara odštete, ako ne i žešćim sankcijama ukoliko se dokažu vrlo ozbiljne i opasne tvrdnje.

Ipak, krenimo od početka ove triler-priče. Startup kojeg je Mark Zuckerberg pokrenuo iz svoje studentske sobe na Harvardu, danas je jedna od najutjecajnijih i najjačih tvrtki na svijetu. Naime,prema podacima “New statesmena”, Facebook ima više od dvije milijarde registriranih korisnika, a broj raste!

To je, otprilike 28,5 posto svijeta, odnosno cjelokupne populacije, te 66 posto populacije za koju se smatra da koristi Internet. Dakle, trećina svjetske populacije. No, Facebook sam tvrdi da imaju 1,04 milijarde dnevno aktivnih korisnika te 1,59 milijardi mjesečnih korisnika – onih koji FB koriste barem jedanput mjesečno. Zanimljive brojke, pogotovo stoga što više od 90 posto korisnika upotrebljava FB preko mobilnog uređaja!

Žene su zastupljenije na mreži

Kada je Facebook proradio, nije postojao ni Gmail, YouTube, Reddit, Twitter, Spotify, WhatsApp, Viber, Telegram… Prema raznim izvorima, na Facebooku je 58 posto žena naspram 42 posto muškaraca. Spomenimo da je žena više i na Twitteru, Pinterestu te Zyngi, a muškaraca na Redditu i LinkedInu.

Iako mnogi smatraju kako male kompanije i tvrtke koriste Facebook ne bi li tako došli do šire publike, a neki su uvjereni i kako su im FB stranice čak i zamjena za “pravu” web stranicu, brojke govore drugačije. Upravo obrnuto- na FB zastupljenije su veće kompanije; omjer je 45 posto male, a 85 posto velike tvrtke.

Jedina iznimka su kompanije koje se bave brendovima i modom – oni su bez obzira na veličinu svi na Facebooku, odnosno, 99 posto brendova je zastupljeno na ovoj mreži!

Sigurno nemate pojma kako je najpopularnija Facebook stranica “Facebook for every phone!” Na toj stranici možete vidjeti razne Facebookove aplikacije koje reklamiraju.

Messenger kao sjajan poslovni potez

Kada je uprava Facebooka 2011. godine donijela odluku o razdvajanju svoje aplikacije u dvije – Facebook i Facebook Messenger –, slijedio je val kritika kako je to Zuckerbergov promašeni potez. No, sada, gledajući brojke, pokazalo se da je Mark imao sjajan nos za biznis, jer se putem Messenger aplikacije pošalje mjesečno više od 9,5 milijardi slika! A to je, otprilike, osam puta više nego što se objavi fotografija na Instagramu u istom razdoblju.

Online privatnost je nešto što bi svi Internet korisnici trebali shvaćati ozbiljno. Nažalost, uz sve medijske natpise i upozorenja, izgleda da Facebook korisnici nisu baš educirani kada govorimo o Facebook postavkama koje se tiču privatnosti.

Čak polovina Facebook korisnika nikad nije vidjela ni koristila opciju “view as” da vide koji su im postovi javni i kako izgleda kad im profil gleda osoba s kojom nisu povezani, 39 posto korisnika ne review-a post u kojem su tagirani prije nego se objavi na njihovom zidu, a čak 61 posto korisnika ne zna da “third-party” aplikacije mogu pristupiti njihovim podacima koje su unijeli u korisnički račun.

Big Think kaže da prosječan korisnik ima 338 prijatelja, dok je prosjek oko brojke 200. To znači da manje od pola korisnika ima ispod 200 prijatelja, dok ih 15 posto ima više od 500.

Razna istraživanja pokazuju da je brojka od 150 prijatelja optimalna kako biste mrežu koristili kako treba i maksimalno efektivno, no to vas ne spriječava da dodate do 5.000 prijatelja ako želite (više od toga ne možete).

Dvije godine cure podaci?

Vratimo se sada ogromnoj aferi koja trese temelje samog Facebook carstva. Naime, Afera o prikupljanju i prodaji tajnih podataka korisnika, koja se ovih dana pojavila u Facebooku, zauzima sve veće razmjere. Facebook je izgubio veliki novac zbog ove afere, a čelni čovjek Mark Zuckerberg napokon je odlučio stati pred javnost i objasniti o čemu se radi. Pokušaj je to da zaustavi pad vrijednosti dionica Facebooka, ali i da zaustavi odljev korisnika i oglašivača, koji su sve nezadovoljniji funkcioniranjem Facebooka.

”Imamo odgovornost štititi vaše podatke i ako to ne možemo, nismo vam dostojni služiti. Trudio sam se kako bih shvatio što se točno dogodilo i kako se to ne bi ponovilo. Dobra vijest je da smo najvažnije korake za sprečavanje ovakvih situacija poduzeli prije više godina. No, i mi griješimo, ima još posla i moramo ga se primiti”, napisao je osnivač FB-a u dugačkom postu

Zuckerberg, šef Facebooka, priznao je pogreške nakon što se posljednjih dana tu društvenu mrežu i kompaniju za prikupljanje i analizu podataka, Cambridge Analytica, optužuje da su nezakonitim prikupljanjem podataka čak 50 milijuna korisnika Facebooka pomogli u kampanji Donalda Trumpa, sumnja se i da su utjecali na referendum o Brexitu.

Cambridge Analyticu se optužuje da je bez pristanka prikupila informacije o oko 50 milijuna korisnika te društvene mreže koje je potom koristila u kampanji 2016. godine. Protekli je tjedan dobio otkaz njezin izvršni direktor Alexander Nix nakon što je u javnost izašlo njegovo hvalisanje kako je koristio prljave trikove da pomogne političarima. Britanska televizija Channel 4 objavila je snimku kako se Nix hvali novinaru koji glumi da je poduzetnik iz Šri Lanke da je koristio mito i trikove kako bi utjecao na izbore, a naglasio je i da se “puno puta” sastao s Trumpom prije no što je on postao predsjednik. U snimci se čini da Nix sugerira da njegova, sada već bivša tvrtka može na internetu raspačavati lažne izvještaje, unajmljivati tajne kooperante i osnivati lažne institucije i internetske stranice kako bi prikupljala podatke. Čak je izjavio i kako “mogu poslati neke djevojke u kuću kandidata”, dodavši kako su Ukrajinke “veoma lijepe”.

Ogradili se od brbljavog direktora

Nixovi komentari “ne predstavljaju vrijednosti i djelovanje tvrtke, a njegova suspenzija pokazuje ozbiljnost s kojom gledamo na ovu povredu”, priopćio je upravni odbor Cambridge Analytice. Ta tvrtka sa sjedištem u Velikoj Britaniji došla je u središte pozornosti kad je zviždač koji je sudjelovao u njezinom stvaranju Guardianu otkrio njezine taktike. Naime, Christopher Wylie izjavio je kako je Cambridge Analytica prikupljala podatke o američkim glasačima kako bi im kasnije slala personalizirane reklame kojima je utjecala na njihov politički izbor. “Iskoristili smo Facebook kako bismo uzeli milijune profila i izgradili modele kako bi iskoristili ono što smo o njima saznali i ciljali na njihove unutarnje demone”, otkrio je Wylie.

Cambridge Analytica je odbacila bilo kakvu krivnju. Facebook je protekloga petka objavio da je prekinuo odnos s tom tvrtkom, kao i njezinom roditeljskom kompanijom Strategic Communication Laboratories (SCL), dok ne istraži najnovije optužbe.

Ide li Zuckerberg na saslušanje u britanski Parlament?

No, Međustranački odbor britanskih zastupnika u utorak je zatražio od Zuckerberga da objasni “katastrofalni neuspjeh” njegove tvrtke u zaštiti osobnih podataka

Od ponedjeljka do četvrtka prošloga tjedna, Facebook je na vrijednosti dionica izgubio ogromnih 50 milijardi dolara, gotovo godišnji BDP Hrvatske. To jasno dočarava koliku moć imaju mediji, odnosno koliko jedna afera može nanijeti štete nekoj društvenoj mreži ili servisu.

Jedna ozbiljnija greška i već zapadnu u velike probleme – dokazao je to prošlih tjedana Snapchat (kojeg su napustile neke velike zvijezde), a ovog tjedna Facebook (kojeg napuštaju i korisnici i oglašivači).

Iako su oglašivači ti koji imaju najviše koristi od prikupljanja raznih podataka, oni sada gotovo masovno ”bježe” od Facebooka i žele se ograditi od cijele priče.

Zanimljivo je kako je i sam Zuckerberg prokomentirao ovu aferu. Naime, on je rekao kako su podaci poslani spornoj tvrtki, ali je ona obećala da će te podatke izbrisati te je on smatrao da je tvrtka to i učinila. No, tvrtka to nije učinila i sada Facebook sebe pokušava prikazati kao određenu žrtvu prijevare.

No, to im neće poći za rukom jer mediji su osvijestili javnost što i kako se radi s podacima korisnika. I dok Facebook pokušava sanirati štetu, odljev korisnika i oglašivača nastavlja se i dalje pa se mnogi s pravom pitanju – je li ovo možda početak kraja dominacije najveće društvene mreže na svijetu? Ili samo duboka kriza koja će promijeniti njezin način funkcioniranja, a svojim korisnicima ubuduće zajamčiti maksimalnu moguću zaštitu privatnosti?

Opet teorije o CIA-i

I tu, na kraju, dolazimo do teorija zavjere koje se spominju još od osnutka Facebooka- a to je da ga ja zapravo osnovala CIA – Central Intelligence Agency, američka obavještajna služba. Dobar dio onih koji se bave tehnologijom, kompjuterskim programima, ali i samim obavještajnim poslovima, ustvrdit će da je to- najobičnija glupost. No, neće negirati poznatu činjenicu da u neuglednoj zgradi od cigle u anonimnom industrijskom parku u Virginiji američka Centralna obavještajna agencija (CIA) prati tvitove diljem cijelog svijeta, do pet milijuna njih dnevno. U CIA-inom Centru za javne izvore tim stručnjaka poznat kao ‘osvetoljubivi knjižničari’ također provjerava Facebook, novine, televiziju, lokalne radijske postaje, internetske chatove, odnosno sve inozemne izvore kojima se slobodno može pristupiti.

Hoćete li i dalje cijelom svijetu otkrivati svoju privatnost, koja u konačnici može biti zlouporabljena, isključivo je vaša odluka.

Autor: Pia Dabrić / Dnevno.hr

ZADNJE VIJESTI