fbpx
Foto: Citroen

FOTO Nekada je bio najoriginalniji i najinovativniji obiteljski auto, a sada slavi 40. rođendan

Autor:

Nastao na prekretnici kompanije koja je 1980-ih još uvijek nudila rješenja ispred svojeg vremena, BX je ostao upamćen kao jedan od najposebnijih i najudobnijih obiteljskih automobila.

Iako za današnje vrijeme neugledan s uglastim dizajnom, ovaj je Citroen nosio prestižan potpis. Nastao je u radionici Bertone, a nakon što su ga odbile dvije kompanije (jedna je Volvo) dizajn je za oko zapeo nekome u Citroenu. Marcello Gandini osmislio je novi izgled Citroena koji će obilježiti 1980-e i uvesti tvrtku u nešto smireniji kraj milenija – baš kao što i priliči prvom Citroenu u PSA koncernu

Automobil je predstavljen 1982. godine, a u narednih 12 godina dosegao je više od 2.3 milijuna prodanih primjeraka te je zajedno s karavanom na koncu bio jedna vrlo uspješna Citroenova priča.

Bilo je to 23. rujna 1982. godine. Padao je mrak, a gomila ljudi skupila se u parku Champ-de-Mars, očiju okrenutih prema prvom katu Eiffelovog tornja, s kojeg je visjela golema drvena kutija s natpisom “Voilà la nouvelle Citroën”. Spektakularna predstava sa svjetlosnim i zvučnim efektima popratila je polagano spuštanje kutije na tlo. Kad je kutija konačno otvorena, predstavljen je model BX uz ovacije okupljene publike te prigodni vatromet.

BX je bio i glavna zvijezda Pariškog salona automobila koji se odigravao tek nekoliko dana kasnije. Priča je mogla početi.

Projekt “XB”
Projekt Citroën BX započeo je 1978. pod kodnim nazivom “XB”, a specifikacije su finalizirane u studenome 1979. Glavni je cilj bio osigurati prepoznatljiv i suvremen izgled, ali nekonvencionalno vozilo s posebnim naglaskom na inovacijama.

Planiran je kao vozilo s poprečno postavljenim motorom te ograničene mase kako bi se minimizirala potrošnja goriva. Naravno, BX je bio opremljen hidropneumatskim ovjesom za savršen komfor te je imao pet vrata.

Jedna od zanimljivosti je da je ovaj model nastao uz pomoć CAD-a, točnije uz potporu računala u tehničkom centru u Vélizyju. Postignut je koeficijent otpora zraka od 0.34, a uporabom kompozitnih materijala za pojedine dijelove (odbojnik, poklopac prtljažnika i motora te bočni paneli) ostvarena je masa od samo 885 kg.

Kutna garnitura
BX je startao uz dva motora, 1.4 i 1.6 benzincem, a ponuda je naknadno obogaćivana. Stigli su i dizelaši te svojevrsna sportska izvedba, 1985. stiže karavanski Evasion sa 17 cm duljom karoserijom, a onda je koju godinu kasnije stigao i redizajn. BX je ukupno raspolagao s čak 19 benzinskih i 6 dizelskih motornih opcija!

Panoramski krov, klima-uređaj, digitalni instrumenti, presvlake od baršuna, aluminijski naplatci, digitalni sat i putno računalo, sve to mogao je nositi BX. Nudio se i pogon na sve kotače, motori do 160 KS (200 KS u limitiranoj seriji – BX 4TC), ABS, ali i brojna specijalna ušminkana izdanja. BX je bio prvi francuski auto s automatskim mjenjačem, ali i pogonjen 16V motorom.

I još nešto, tada nitko drugi u svijetu nije nudio kombinaciju hidraulike i pogona na sve kotače. A kad je u pitanju vožnja kroz zavoje, dovoljno je reći kako zahvaljujući BX-u znamo zašto je Xantia bila tako dobra.

Heuliez, koji je osmislio karavan, volio se igrati s BX-om pa je tako osmislio i povišenu verziju s interijerom za osam osoba. Te 1988. godine BX Break 19 TRD Surélevé je stigao kao najava nekog budućeg Berlinga.

Malo je poznato da je BX trebao uvesti Citroen na tržište više srednje klase vozila oslanjajući se na moderne tehnologije, inovacije i originalan dizajn. Proizvodio se do 1994. godine kad ga je naslijedila Xantia, piše Index.hr

 

Autor:

ZADNJE VIJESTI