fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });

Kod zamjene treba uvijek ugraditi snažniji akumulator od originala, evo i zbog čega…

Autor: dnevno.ba

Četiri-pet sati provedenih u subotu prijepodne u specijaliziranoj trgovini za akumulatore, kao što je Akuberen na Zagrebačkoj cesti, uzbudljivo je mjesto u ovo hladno doba godine s niskim jutarnjim temperaturama kada akumulatori najčešće stradavaju. Zašto se to događa razgovarali smo s iskusnim komercijalistom Zlatkom Horvatićem, koji je u ovom poslu više od petnaest godina.

Premda ima više izvedbi, akumulatori se u pravilu sastoje od dviju olovnih elektroda, između kojih je elektrolit – 33,5-postotni rastvor sumporne kiseline, koji s vremenom slabi, jer se elektrode sulfatiziraju odnosno na njih se lijepe naslage sulfata, što akumulatoru polako smanjuje kapacitet i na kraju više ne uspijeva proizvesti odgovarajuću struju.

Također, zbog tvorničke greške ili jednostavno neizbježnih vibracija, može se s vremenom dogoditi i da se probije jedna od šest ćelija u akumulatoru zbog čega mu napon odmah padne na 10,5 volti i on postaje neupotrebljiv. Isto tako, svako potpržnjavanje akumulatora smanjuje mu vijek trajanja jer mu pada napon, a kiselina oslabi, razrjeđuje se.

To se događa kada su vlasnici nepažljivi i iscrpljuju akumulatore ostavljajući električne uređaje poput radija ili sva četiri žmigava uključene duže vrijeme (pola sata-sat, pa čak i preko noći), a da motor pritom ne radi i proizvodi struju za punjenje.

”Originalni akumulator u pravilu traje najmanje 3 do 4 godine, prosjek je 5 do 7 godina, a VRLA akumulatori u Audijima, BMW-ima i Mercedesima znaju izgurati i do 10 godina,” kaže nam Zlatko koji je jednom vadio i 12 godina star originalni akumulator iz BMW-a. Kada je akumulator pri kraju, elektropokretač sve teže i sporije pokreće motor, postaje lijen i slabašan sve dok jednog hladnog jutra potpuno ne izgubi dah. Punjenje ili paljenje pomoću kablova možda će ga vratiti u život, ali samo privremeno – vrijeme je za zamjenu.

”Prilikom zamjene je ključno da novi akumulator bude bar 5 do 10 posto snažniji od originalnog,” naglašava nam iskusni prodavač Zlatko, “a na to u klasičnoj trgovini autodijelovima često ne paze, već vlasniku prodaju akumulator prema podacima iz kataloga koje je propisao proizvođač automobila. Svi se kasnije na temelju toga ograđuju od bilo kakve odgovornosti, jer će akumulator stradati prije predviđenog vremena, pa ljudi pričaju da zamjenski akumulatori nisu iste kvalitete kao originalni. Ne, uopće nije stvar u akumulatoru, nego u automobilu.”

Kada automobil jednom dođe na zamjenu originalnog akumulatora, kao kod jednog gospodina sa Suzuki Swiftom nakon 7 godina, automobil više nije nov, što znači da niti električni uređaji u njemu nisu više novi. Anlaser možda zbog svoje starosti i pohabanosti traži više struje, alternator vjerojatno zbog potrošenosti više ne puni istom snagom…

Svaki potrošač najčešće vuče više struje nego kada je bio nov. Zbog toga je bitno ugraditi snažniji akumulator koji će kompenzirati potrošenost ostalih dijelova.

”Ima li propisani kapacitet i snagu za taj automobil, akumulator će sigurno odraditi jamstveni, odnosno predviđeni rok trajanja,” tvrdi Zlatko, ali nastavlja, “problem je ako ga iscrpe drugi već pohabani uređaji poput neispravnog alternatora ili ga vlasnik svojom nepažnjom isprazni, što mu značajno skraćuje vijek trajanja.”

Pri kupnji novog akumulatora prvo treba paziti da zadovoljava predviđene gabarite, a onda se može igrati s vrstom, klasom te kombinacijama kapaciteta i startne snage. Osim položaja polova, naime, novi akumulator svojim dimenzijama mora odgovarati automobilu. Pritom je najvažnije da ima adekvatnu visinu (u Europi su standardne 17,5 i 19 centimetara) – u suprotnom se ne može pričvrstiti, pa majstori narijetko rade razne preinake nosača.

Kapacitet, izražen u amper-satima (Ah), po kojem svi u pravilu traže akumulator, zapravo je manje bitan podatak, premda određuje vijek trajanja akumulatora, odnosno koliko se dugo pod određenim opterećenjem može trošiti. Puno važniji broj na koji mnogi ne obraćaju pažnju je startna snaga akumulatora izražena u amperima (A), jer je ključna za pokretanje motora. Naročito dizelskih, koji se pale čistom kompresijom smjese.

Za njih je potrebno da akumulator ima minimalno 600 Ampera, za razliku od benzinaca čiju smjesu pali svjećica, pa su potrebne i puno manje snage za pokretanje motora.

Cijena ovisi o tipu akumulatora, marki i klasi. Dok su vozači nekad davno, za vrijeme bivše države, mogli birati samo između Munje, Trepče i Vesne, danas je u ponudi širok izbor proizvođača i modela. Slovenska Vesna danas je Topla, njemački brandovi Exide i Varta slove za najkvalitetnije, a mnogi poput Berena zapravo prodaju Topline ili Vartine akumulatore.

Bosch je prema iskustvima prodavača jako pao kvalitetom i ima puno reklamacija, što su nam potvrdili i iz Top Starta i Tokića. Specijalizirani dućani će po kupnji odmah preuzeti dotrajali akumulator i u ime njegove reciklaže spustiti cijenu za tridesetak posto te ponuditi besplatnu stručnu ugradnju što je svakako najbolja opcija.

Autor: dnevno.ba
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});