fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });

Kraljica Katarina obavijena AntiDayton-skim ljiljanima

Autor: Republika.info

KRALJEVA SUTJESKA: U nedjelju 30. listopada 2016. je oveća skupina nenajavljenih posjetitelja s dvanaest razvijenih zastava srednjovjekovne dinastije Kotromanića (zastave s ljiljanima) prošetala dvorištem franjevačkog samostana u Kraljevoj Sutjesci te izazvala zbunjenost i zaprepaštenost kod vjernika katolika koji su se upravo skupljali na nedjeljnu sv. misu, izvijestio je javnost fra Stjepan Duvnjak na web stranici Franjevačkog samostana -'Sutješkog vjesnika'.

Na njegov istup uskoro je slijedila i reakcija ‘AntiDayton pokreta’ u kojem ga negiraju i zovu neistinitim te ističu kako ‘laži neće utjecati na njih da odustanu od njihovog kulturnog i povijesnog naslijeđa’.
Republika objavljuje i stajališta po pitanju ovog događaja od fra Stjepana duvnjaka kao i reakciju ‘AntiDayton pokreta’.

Fra Stjepan Duvnjak piše da elementarni znak kulture i pristojnosti pretpostavlja najavu bilo kakve manifestacije u tuđem dvorištu.

“U konkretnom slučaju je manifestaciju trebalo prijaviti poglavaru Franjevačkog samostana i nadležnim općinskim policijskim strukturama. Budući da su franjevci nedjeljom prije podne svi zauzeti svećeničkim obvezama, nisu mogli skup ni primijetiti niti se o njemu informirati. Tek naknadno su saznali da se radi o pokretu AntiDayton koji se na svojoj službenoj stranici www.antidayton.com predstavljaju kao odlučni negator Daytosnkog sporazuma.

Na istoj stranici su i posve jasno predstavili cilj svoga pohoda: Hrvati u Bosni i Hercegovini nemaju nikakve poveznice sa srednjovjekovnim Bosanskim Kraljevstvom, ergo, nemaju što tražiti u Bosni i Hercegovini. Kamera samostanskog video nadzora je sve to bilježila od 10,35 do 11,05 h. Ovakav mentalitet i mentalni sklop nije u Bosni i Hercegovini nepoznat u sve tri etnije, a njegove pogubne posljedice smo proživljavali kroz strahote minulog rata. Uz ine predrasude i ideološke napetosti na vrhu ljestvice stoje razlike u interpretaciji zajedničke prošlosti te negiranje ili pokušaj korekcije kolektivne memorije drugoga prema vlastitom modelu. Posve jasno kazano to je pokušaj nametanja svoje volje drugome i prisvajanja prava određivanja tko je za Bosnu, a tko protiv Bosne i za koga u njoj ima, a za koga nema mjesta”, zaključuje on.

Postavlja pitanje kakve poruke šalje AntiDayton javnosti i zašto su zastave s ljiljanima zasmetale Hrvatima katolicima koji su se skupljali na nedjeljnu sv. misu, središnje molitveno slavlje katolika?

“Izvan je sumnje da je Dayton zaustavio rat u Bosni i Hercegovini. O tome postoji i većinska suglasnost. Zato totalno negiranje Daytonskog sporazuma znači uklanjanje barijera za nastavak rata ili u najmanju ruku etničkog čišćenja. Proglas AntiDaytona glasi: Dayton pod beton. Nitko kome je stalo do boljitka države Bosne i Hercegovine ne dovodi u pitanje potrebu za korjenitom reformom Daytona u svim segmentima koji koče normalan, funkcionalan i pravedan društveni poredak Bosne i Hercegovine. Međutim, u Bosni Hercegovini Dayton ima okus meda i pelina. U segmentima koji pojedinoj strani odgovaraju on se topi u ustima poput šećera, a protivni elementi su poput pelina. Tako će to biti i tako će ga se razvlačiti dok se ne dovede na mjeru koja vodi stabilnom i prosperitetnom bosansko-hercegovačkom društvu”, piše.

On, nadalje, ocjenjuje kako se na prvi pogled može činiti čudnim i nerazumljivim zašto zastava urađena po modelu grba srednjovjekovne dinastije Kotromanića zbunjuje Hrvate Kraljeve Sutjeske.

“Ako je u nečijoj memoriji čuvano srednjovjekovno Kraljevstvo Bosanasko, onda je u njihovoj, jer franjevci koji su ih vodili i bili im bliski nikada nisu prestali, ni u najtežim vremenima, čuvati uspomenu „na naše slavno kraljevstvo bosansko“ kako između ostalih piše fra Stipan Margitić na početku 18. stoljeća. Treba li nekome dokazivati da su se franjevci više od sto godina srastali s bosanskim vladarskim dvorom i na njemu ostavili tragove svoje prisutnosti. Zar o tome ne svjedoče arheološki artefakti zapadne kršćanske provenijencije otkriveni šezdesetih godina prošlog stoljeća i pohranjeni u Zemaljskom muzeju u Sarajevu. Hrvati Kraljeve Sutjeske nemaju nikakve poteškoće svojom prihvatiti baštinu srednjovjekovne Bosanske države i sve njezine simbole. Međutim, valja imati na umu činjenicu da brojni simboli imaju svoje dijakronijsko značenje, pa tako i simbol Kotromanića. U određenom povijesnom trenutku on je prestao značiti ono što je značio Kotromanićima i postao je simbol jedne od strana u posljednjem ratu u Bosni i Hercegovini. Pod tim znakom su posve razorena brojna sela Kraljeve Sutjeske, a njihovi stanovnici protjerani. To se može potvrditi golim okom. Ispod tog simbola postavljena na stijeni iznad samostana na visokom jarbolu 1997. su ispaljene tri granate na Franjevački samostan u travnju 1997., pred sam posjet pape Ivana Pavla II. Sarajevu. Eto zašto se Hrvati Kraljeve Sutjeske osjećaju nelagodno kad im netko ispod nosa maše zastavom s grbom Kotromanića i to dok se oni okupljaju oko slavlja koje čini bit njihova kršćanskog identiteta”, zaključuje fra stjepan Duvnjak.

On postavlja pitanje “gdje je izlaz iz ove paranoje koja izrasta iz pseudo povijesti bosanskog srednjovjekovlja, njezina legendarnog i mitološkog oblikovanja?”.

“Prava alternativa je slika povijesti bosanskog srednjovjekovlja temeljena na dokumentarnoj i kontekstualnoj historiografiji, oslobođenoj svih ideoloških primjesa i svakojakih učitavanja. Takva historiografska građa bez sumnje postoji, ali se ne uklapa u suvremene ideologije. Uz to, imperativ je u Bosni i Hercegovini njegovanje senzibiliteta za razlike i njihovo iskreno uvažavanja jer su one sastavni dio njezina povijesnog nasljeđa. Drugačije, kako to metaforički ističe akademik Dubravko Lovrenović, budućnost Bosne će i dalje ostati u retrovizoru. Etničke i nacionalne razlike će se i dalje promatrati kao objavljene istine, a ne kao rezultat jednog dugog i kompliciranog povijesnog procesa. Očitovat će se u mahanju simbolima i učitavanjem u njih sadržaja koje ih svjetlosnim godinama udaljavaju od njihova prvotnog značenja. A to dalje znači postavljanje prošlosti kao modela suvremenog života, a ne kao dijela vlastite deidealizirane baštine koja treba ostati predmet povjesničara i prigodničkih obilježavanja”, zaključuje on.

Nije trebalo dugo čekati reakciju iz ‘AntiDayton pokreta’

Ističući kako svoju reakciju-tekst, objavljuju kako bi “odgovorili i razmontirali gnjusne i opasne neistine fra Stjepana Duvnjaka koje je iznio na stranici www.kraljeva-sutjeska.com služeći se vrlo perfidnim izražajem koji kani pretvoriti sasvim benigni i besopasni pohod građana Bosne i Hercegovine srcu svog srednjovjekovnog historijskog nasljeđa u nešto sasvim drugo, odnosno pretvoriti to u još jednu kuknjavu ‘o ugroženosti i tlačenju hrvatskog puka u BiH'”.

Njihovu reakciju, također prenosimo u cijelosti i u izvornom obliku jezika na kojoj je napisana:

Prvo i osnovno, jasno i glasno ćemo reći da je ovo drugi pohod građana Bosne i Hercegovine povodom manifestacije “Dani Kraljevine Bosne”. Prvi pohod je obavljen prošle godine na Bobovcu, a od ove godine na obje lokacije koje su neraskidivo vezane. Sama manifestacija se odnosi na dostojno obilježavanje smrti pokojne pretposljednje bosanske kraljice Katarine Kosače Kotromanić, umrle 25. 10.1478. kao i obilježavanje krunisanja bana Tvrtka I Kotromanića za bosanskog kralja, dana 26.10.1377. godine, čime se Bosna uzdigla na nivo kraljevstva. Dakle, povod za manifestaciju su ova dva jako značajna i kalendarski bliska datuma koja obilježavamo za najbliži i najpogodniji vikend blizak tim datumima (zbog obaveza svakog pojedinca radnim danima), i cilj im je prvenstveno dizati svijest i pravilno interpretirati bosansku historiju, na bosanski način, i sa bosanskim simbolima.

Fra Duvnjak navodi da je nedjelju 30. oktobra 2016. oveća grupa nenajavljenih posjetitelja sa dvanaest razvijenih zastava srednjovjekovne dinastije Kotromanića (zastave s ljiljanima) prošetala dvorištem franjevačkog samostana u Kraljevoj Sutjesci, te izazvala zbunjenost i zaprepaštenost kod vjernika katolika koji su se upravo skupljali na nedjeljnu sv. misu.

Tačno jeste da je organizirana grupa građana ove države (neovisno o njihovoj etničkoj pripadnosti) u organizaciji AntiDayton pokreta organizirala posjetu bosanskom banskom odnosno kraljevskom dvoru u Kraljevoj Sutjesci (ne i Samostanu). Činjenica jeste da se nismo nikome najavili, a nismo ni smatrali da ima ikakve potrebe za to, obzirom da smo kao slobodni građani posjećivali zaštićeni nacionalni spomenik koji je jedan od najvažnijih, ako ne i najvažniji spomenik bosanskog srednjeg vijeka. Dakle mi, kao organizirana grupa građana nismo upadali ni u čiji privatni posjed, niti smo dolazili ispred institucije države kako bi se morali najaviti. Gdje to piše da se nacionalni zaštićeni spomenici ne smiju posjećivati i da se mora posjeta najavljivati nekome, pogotovo nekome ko kapijom onemogućava pristup zaštićenom nacionalnom blagu?! Nismo također posjećivali ni Samostan da bi se morali najaviti fra Stjepanu Duvnjaku, uz dužno poštovanje prema njemu i čuvarima Samostana i crkve Sv. Ivana.

Što se tiče “zbunjenosti i zaprepaštenosti kod vjernika katolika koji su se upravo skupljali na nedjeljnu sv. misu” koje fra Stjepan Duvnjak navodi, naša namjera apsolutno nije bila izazivati bilo kakvu zbunjenost i zaprepaštenost, niti smo bilo kakvim potezom pokazali bilo kakvu netrpeljivost ili provociranje vjernika koji su obavljali svoju vjersku dužnost. Ako neko od tih katoličkih vjernika, pa i sam fra Duvnjak smatraju da mi samom svojom pojavom stvaramo strah, onda je to problem tih ljudi, i to ozbiljan problem sa toleriranjem drugog i drugačijeg. Mi svojim ponašanjem nismo dali nikakav povod za strah, niti smo to željeli.

Dalje, fra Stjepan Duvnjak navodi da elementarni znak kulture i pristojnosti pretpostavlja najavu bilo kakve manifestacije u tuđem dvorištu. U konkretnom slučaju je manifestaciju trebalo prijaviti poglavaru Franjevačkog samostana i nadležnim općinskim policijskim strukturama.

Moramo Vas ispraviti poštovani profesore Duvnjak, mi itekako znamo i za kulturu i pristojnost, i za svoje zakonske obaveze, a one sigurno ne podrazumijevaju polaganje računa Vama. Kažete da smo u tuđem dvorištu? Hoćete reći da bosanski banski i kraljevski dvor pripada franjevačkom redu i Katoličkoj crkvi, pa stoga spominjete “tuđe dvorište”?

Vidite, fra Duvnjak, nije problem građana Bosne i Hercegovine, koji vole svoje neprocjenjivo nasljeđe što vi kao franjevci i Katolička crkva pokušavate privatizirati bosanski banski i kraljevski Dvor, te ste stavili kapiju Samostana na takvo mjesto i na takav način da je nemoguće doći do bosanskog dvora osim da se prođe kroz kapiju Samostana, da ne spominjemo da nema nikakvog znaka na B/H/S jeziku gdje se točno nalazi Dvor, ne zna svako latinski i ne zna svako čitati bosančicu znate. A morate se početi odvikavati od toga da je Dvor nešto što pripada ekskluzivno vama kao katolicima.

Mi se zaista pitamo ko je vama kao katoličkom redu i kao predstavnicima Katoličke crkve dozvolio da uzurpirate i ograđujete zaštićeni nacionalni spomenik koji pripada svim građanima Bosne i Hercegovine?! Dvor nije privatna svojina Katoličke crkve i Vaše privatno vlasništvo da bi Vam mi morali bilo što najavljivati ili se pravdati kada je riječ o samome Dvoru (izuzevši vaš cijenjeni Samostan koji smo zaobišli tokom naše posjete upravo kako ne bi remetili nedjeljnu misu)!

… Mi, kao organizirana grupa građana, bili smo prinuđeni proći kroz kapiju Franjevačkog samostana koja priječi ulaz na Dvor, kako bismo uopće došli na istočnu stranu Dvora (koja se jedina i može posjetiti, obzirom da je zapadna strana zarasla u šumu tj nepristupačna). Dakle, ovdje se jasno vidi ko krajnje bezobrazno privatizira i prisvaja nacionalni spomenik Bosne i Hercegovine, bespravno pokušavajući onemogućiti pristup drugima. Nismo smatrali da je ikakav problem posjetiti naš nacionalni spomenik, te smo i ušli kroz kapiju i nastavili do amfiteatra sa statuom pretposljednje bosanske kraljice Katarine Kosače Kotromanić, kako bi joj polaganjem cvijeća, njenom zastavom i minutom šutnje odali poštovanje, što smo i učinili u takvoj tišini i kulturi da to nikako nije moglo poremetiti niti je imalo ikakvu namjeru poremetiti nedjeljnu vjersku službu. Dalje smo nastavili lijevim putem direktno do poznatog mozaika na samom ulazu u Dvor, gdje smo održali kraće predavanje o autorici istog i o natpisima na latinskom jeziku i na starobosanskom jeziku na bosanskoj ćirilici koji se nalaze na mozaiku.

Nakon toga, obavili smo posjetu samom Dvoru, te smo i tamo održali prigodno kraće faktografsko predavanje o vremenu izgradnje, arhitekturi i značaju tog dvora. Iza toga je slijedio kraći obilazak preostalih zidina Istočne palače i Kapele Sv. Grgura Čudotvorca, odnosno lokacije samog Grgureva, a potom smo mirno i dostojanstveno napustili bosanski banski, odnosno kraljevski dvor, ne ometajući na bilo koji način misu i svakodnevni život mještana.

U daljem tekstu, fra Duvnjak navodi da je AntiDayton pokret negator Daytonskog sporazuma, te da je pokret i posve jasno predstavio cilj svoga pohoda: Hrvati u Bosni i Hercegovini nemaju nikakve poveznice sa srednjovjekovnim Bosanskim Kraljevstvom, ergo, nemaju što tražiti u Bosni i Hercegovini.

Točno je fra Duvnjak da je AntiDayton pokret protiv Daytonskog sporazuma, što govori i sam naziv pokreta, a razlog je sasvim jasan, želimo jasnu građansku državu Bosnu i Hercegovinu, državu ravnopravnih građana, bez obzira na vjeroispovjest, a ne daytonski aparthejd koji su nam nametnuli drugi, uključujući agresore na Republiku Bosnu i Hercegovinu, točnije, Republiku Srbiju, Republiku Crnu Goru i Republiku Hrvatsku koje su svojim vojskama žarile i palile po našoj domovini, iako za to nisu imale nikakvo pravo.

Dayton je personifikacija zla i pokušaj legalizacije agresije susjednih država na međunarodno priznatu Republiku BiH, zato nimalo i ne čudi što smo kao osviješteni građani BiH protiv Daytonskog (ne)sporazuma. Bosna i Hercegovina može i treba mnogo bolje od toga, a agresori bi trebali povući ruke k sebi i pozabaviti se svojim vlastitim državama, a ne našom. Vrlo je ružno od Vas kao ličnosti od koje se očekuje integritet i iskrenost kriviti navode i stvarati neistine.

AntiDayton pokret nikada nije rekao da “ergo Hrvati nemaju šta tražiti u Bosni i Hercegovini”. Vidite, poluistina koju pokušavate plasirati je vrlo ružna i najviše štete od nje upravo imate vi. Točno je jedino da smo rekli da hrvatski simboli nemaju šta tražiti na srednjovjekovnim bosanskim gradovima, uključujući i simbole Republike Hrvatske, koje vaš kardinal predstavlja kao nešto domicilno u Bosni i Hercegovini, pokušavajući na sve moguće načine nasilno kroatizirati historiju srednjovjekovne Bosne.

Mi se suprotstavljamo dakle kroatizaciji bosanske historije koje svojski sprovodi Katolička crkva u Bosni i Hercegovini, a ne bitisanju naših sugrađana – bosanskih i hercegovačkih katolika. Mislimo se bosanski franjevci od prije sto i više stotina godina okreću u grobu kada slušaju nebulozne priče o hrvatstvu Bosne. Baš nas interesira što bi na ove sramne pokušaje kroatizacije Bosne i njene historije rekao jedan cijenjeni bosanski daidža, pokojni fra Antun Knežević recimo, ili možda pokojni fra Ivan Frano Jukić, pokojni fra Nikola Lašvanin, da ne spominjemo dalje.

Dalje, Vi, fra Duvnjak navodite da je kamera samostanskog video nadzora je “sve to” bilježila od 10,35 do 11,05 h.

Izuzetno nam je drago da jeste, jer se iz “svega toga” može samo vidjeti naša mirna posjeta i odavanje počasti pokojnoj kraljici Katarini i posjeta bosanskom dvoru, i ništa više (iako bi vi možda željeli da postoji nešto više kako bi nas mogli optužiti za dizanje etničkih tenzija, što je van svake pameti, i u krajnjoj liniji vrlo ružno). Pozivamo Vas da učinite snimak dostupnim javnosti, mi se zaista nemamo čega stidjeti, zapravo upravo suprotno, sa ponosom smo pokazali našu svijest i ljubav prema Bosni koju toliko mnogo volimo.

Dalje, fra Duvnjak, kažete:

“ovakav mentalitet i mentalni sklop nije u Bosni i Hercegovini nepoznat u sve tri etnije, a njegove pogubne posljedice smo proživljavali kroz strahote minulog rata. Uz ine predrasude i ideološke napetosti na vrhu ljestvice stoje razlike u interpretaciji zajedničke prošlosti te negiranje ili pokušaj korekcije kolektivne memorije drugoga prema vlastitom modelu. Posve jasno kazano to je pokušaj nametanja svoje volje drugome i prisvajanja prava određivanja ko je za Bosnu, a ko protiv Bosne i za koga u njoj ima, a za koga nema mjesta.”

Iskreno, fra Duvnjak, uz dužno poštovanje prema Vama kao svećeniku, ne znamo o kakvom mentalitetu govorite. Ako govorite o predrasudama i našoj eventualnoj namjeri da izazovemo etničku napetost, i tu Vas moramo demantirati, iz prostog razloga jer posjeta Sutjesci (i Bobovcu) nije iz tih pobuda, već iz ljubavi prema našem neprocjenjivom bosanskom nasljeđu. Međutim, moramo Vas podsjetiti na drugu stranu bosanskog novčića.

Niste niti jednom riječju osudili već petnaest godina dugo uzurpiranje Bobovca od strane kardinala Vinka Puljića, pod plaštom “Mise za Domovinu” (jasno je koju uzevši u obzir simbole pod kojima nastupa Puljić)” i to pod simbolima Republike Hrvatske, tzv. HRHB, zastavama “HVO” i jedinica tzv “HVO” čime se jasno šalje poruka kardinala da su i Bobovac (a i Sutjeska i druga mjesta u BiH od neprocjenjivog historijskog značaja) zapravo isključivo hrvatsko nasljeđe! Ne bi to bio nikakav problem da je to iskrena molitva katolika pod zastavom Bosne i Hercegovine, za Bosnu i Hercegovinu bez provokantnih simbola tzv “HVO” i tzv “HRHB” i da su pozvali i druge.

Jeste li se ikada zapitali koliko straha Bošnjacima Dragovića i Mijakovića, ili bolje rečeno cijelog Vareša ulijeva hrvatska komponenta OS BiH (ili bolje rečeno presvučeni tzv “HVO” sa zastavama tzv. “HVO”” i zastava presuđene zločinačke tvorevine tzv. “HRHB”) i to na teritoriji koja je bila pod kontrolom ARBiH, a danas pod kontrolom II puka OS BiH?! Građani MZ Dragovići, još 2008. na Dragovskim lukama izgradili su izletište od 6500 metara kvadratnih.

Ta uređena zelena površina sa pratećim objektima je bila ograđena, a vojna komponenta koja proprati misu na Bobovcu (presvučeni tzv. HVO) je došla 3 dana ranije prije “Molitve” i srušila je ogradu, kamionima su ušli na uređeno nogometno igralište kao i na ostatak uređene zelene površine. Ložili su vatri na toj uređenoj površini, a pošto je na izletištu bila i daytonska zastava BiH, od tadašnjeg načelnika Hamde Fatića tražili da je neko ukloni.

Nakon odbijanja da se skine državna zastava, hrvatska komponenta OS BiH je nasilno skinula i stavila šahovnicu (toliko o brizi za domovinu BiH). Znate li koliko oni ulijevaju straha Bošnjacima koji su preživjeli strahote Stupnog Dola?! Ne, ne znate, ne interesira Vas, Vas profesore Duvnjak, interesira samo interes katolika, i to kako možete što više ocrniti jedan iskren pohod zaljubljenika u Bosnu i njeno nasljeđe, i zanima Vas kako ispuniti agendu Vašeg nadređenog, kardinala Vinka Puljića, koji je pokazao svoje lice na Bobovcu, zastrašivanjem Bošnjaka i pokušavanjem obilježavanja “hrvatske” teritorije.

Fra Duvnjak, pitate se kakve poruke šalje AntiDayton pokret javnosti i zašto su zastave sa ljiljanima zasmetale Hrvatima katolicima koji su se skupljali na nedjeljnu sv. misu, centralno molitveno slavlje katolika Sutjeske?

AntiDayton pokret šalje poruku da svi oni koji iskreno vole Bosnu nisu zaboravili na nju i na njeno nasljeđe, a zastave sa ljiljanima su također neodvojivi dio tog nasljeđa, šest ljiljana na plavome štitu sa srebrnom gredom koje je još davno utemeljio prvi bosanski kralj Stipan Tvrtko I Kotromanić. Dalje, te zastave su također simbol građanske države i građanskog ustava ove zemlje koji su naprasno i nasilno ukinuti, građanske države i ustava koji su garantirali ravnopravnost svakom građaninu Republike BiH, za razliku od daytonskog aparthejda. Zašto su zastave sa ljiljanima (koje su naše historijsko nasljeđe) zasmetale katolicima koji su se skupljali na misu u Sutjesci?

To nije naš problem profesore Duvnjak, to je problem u glavama i svijesti tih ljudi, problem sa krizom vlastitog identiteta, a to nije naš problem. Zašto tim katolicima ne smeta mozaik u blizini Crkve Sv. Ivana? Na mozaiku je bosanski kralj sa krunom od ljiljana, bosanski kraljevski grb sa monogramom “T” nad kojim je također kruna sa ljiljanima? Zar ne mislite da je dvolično govoriti da vam smeta Tvrtkovih šest ljiljana, a da vam mozaik sa ljiljanima pored Crkve ne smeta? Znamo mi da bi Vam bilo mnogo draže da je grb Kotromanića bio šahovnica, međutim, Vi jako dobro znate da to nije slučaj.

Dalje kažete da proglas AntiDaytona glasi: Dayton pod beton, te da niko kome je stalo do napretka države Bosne i Hercegovine ne dovodi u pitanje potrebu za korjenitom reformom Daytona u svim segmentima koji koče normalan, funkcionalan i pravedan društveni poredak Bosne i Hercegovine.

Navodite da u Bosni Hercegovini Dayton ima okus meda i pelina. U segmentima koji pojedinoj strani odgovaraju on se topi u ustima poput šećera, a protivni elementi su poput pelina. Kažete da će tako i biti i da će se razvlačiti dok se ne dovede na mjeru koja vodi stabilnom i prosperitetnom bosansko-hercegovačkom društvu.

Točno je fra Duvnjak da je proglas AntiDaytona: Dayton, pod zemlju i beton, a već smo naveli i zašto. Drugo, i najvažnije kada Vam pružamo odgovor na ovo, cilj naše posjete bosanskom dvoru i bosanskoj citadeli Bobovcu nema nikakve veze za političkim stajalištima AntiDaytona. Ovdje se radi isključivo o posjeti savjesnih i slobodnih građana Bosne i Hercegovine bosanskim nacionalnim spomenicima prve kategorije, i ni o čemu drugom.

Kažete da se na prvi pogled može činiti čudnim i nerazumljivim zašto zastava urađena po modelu grba srednjovjekovne dinastije Kotromanića zbunjuje katolike Kraljeve Sutjeske. Ako je u nečijoj memoriji čuvano srednjovjekovno Kraljevstvo Bosansko, onda je u njihovoj, jer franjevci koji su ih vodili i bili im bliski nikada nisu prestali, ni u najtežim vremenima, čuvati uspomenu „na naše slavno kraljevstvo bosansko“ kako između ostalih piše fra Stipan Margitić na početku 18. stoljeća. Treba li nekome dokazivati da su se franjevci više od sto godina srastali s bosanskim vladarskim dvorom i na njemu ostavili tragove svoje prisutnosti. Zar o tome ne svjedoče arheološki artefakti zapadne kršćanske provenijencije otkriveni šezdesetih godina prošlog stoljeća i pohranjeni u Zemaljskom muzeju u Sarajevu.

Mi razumijemo zbunjenost katolika Kraljeve Sutjeske, i ne samo Kraljeve Sutjeske. Oni su davno zbunjeni dolaskom HKD “Napredak” na prostor Bosne i Hercegovine prije stotinjak godina, starčevićevskom ideologijom koja im je isprala mozak, te su im stoga vremenom i postali strani istinski simboli Bosne, a to su kao što znamo ljiljani dinastije Kotromanića. To nije problem AntiDayton pokreta, to je problem krize identiteta bosanskih katolika, baš kao što to navodi profesor Lovrenović: LINK

Mi kao AntiDayton pokret i kao osviješteni građani ove države itekako dobro znamo vezu Bosnae Argentinae i bosanskih franjevaca sa našom historijom, i nema potrebe dokazivati da su bosanski franjevci srastali sa bosanskim dvorom (ali nisu postali ekskluzivni nasljednici istog).

Takođe smo jako svjesni činjenice da je i Crkva bosanska neraskidivo povezana još i više sa bosanskim dvorom nego i sami franjevci, ali da ne dužimo. Itekako smo svjesni truda bosanskih ujaka, ili daidža koji je nemjerljiv u zaštiti bosanske historije, ali isto tako, svjesni smo i sve većeg odstupanja od njihovog truda u suprotnom smjeru, počevši od dolaska HKD “Napredak” u Bosnu i Hercegovinu, da bi danas u konačnici slušali usiljeni hrvatski govor u samom srcu bosanskog kraljevstva, što je apsurd nad apsurdima, ali to je apsurd koji biraju bosanski katolici, ne mi.

Vi profesore Duvnjak, ste zaista divan primjer udaljavanja bosanskih franjevaca od svega što je bosansko, i priklanjanja svemu onome što je hrvatsko, to jasno govori i jezik na kojem se obraćate. Znate jako dobro, ne može se sjediti na dvije stolice, u ovom slučaju bosanskoj i hrvatskoj. Podsjećam Vas, vi ste bosanski franjevac, ako Vam to išta još znači, mada sumnjamo.

Kažete da katolici Kraljeve Sutjeske nemaju nikakve poteškoće svojom prihvatiti baštinu srednjovjekovne bosanske države i sve njezine simbole?

Moramo Vas demantirati, itekako imaju poteškoće, sami ste rekli da ih “zastrašuju”. Imaju poteškoće jer zapravo pokušavaju na sve načine nasilno kroatizirati i katolicizirati ono što je bosansko (i ne nužno katoličko, nego i Crkve bosanske ako ćemo o srednjem vijeku). Eklatantan primjer je “Radio Kraljeva Sutjeska” koji pravi nakazu od bosanskog kraljevskog grba nasilno ga popunjavajući kockicama i narušavajući krunu od ljiljana, time praveći klovnovski amblem (navedeno u ilustraciji), što je ruganje bosanskoj srednjovjekovnoj historiji, da ne spominjemo dalje silne i raznorazne oblike šahovnica koje se mogu primijetiti među bosanskim katolicima.

Mogu biti bosanski katolici i Eskimi što se nas tiče, ali nemojte se onda ljutiti kada Vam neko kaže da ste se udaljili od bosanske historije, i nemojte se ljutiti što neko maše historijskom bosanskom zastavom koju ste odbacili. Nije stvar fra Duvnjak samo držati se folklorne tradicije, oblačiti crninu, tetovirati se, stvar je također i zadržati svoj bosanski identitet, a vi ste se toga uspješno odrekli, ponižavajući Bosnu i stavljajući je u rang nekakve imaginarne hrvatske regije, na svakom koraku stavljajući šahovnicu i sve što je hrvatsko u prvi plan.

Također kažete da valja imati na umu činjenicu da brojni simboli imaju svoje dijahronijsko značenje, pa tako i simbol Kotromanića. Da je u određenom trenutku on je prestao značiti ono što je značio Kotromanićima i da je postao simbol jedne od strana u posljednjem ratu u Bosni i Hercegovini.

Navodite da su pod tim znakom su posve razorena brojna sela Kraljeve Sutjeske, a njihovi stanovnici protjerani, da su ispod tog simbola postavljena na stijeni iznad samostana na visokom jarbolu 1997. ispaljene tri granate na Franjevački samostan u aprilu 1997, pred sam posjet pape Ivana Pavla II. Sarajevu.

I to kažete da vam je to objašnjenje zašto se Hrvati Kraljeve Sutjeske osjećaju nelagodno kad im neko ispod nosa maše zastavom s grbom Kotromanića i to dok se oni okupljaju oko slavlja koje čini bit njihova kršćanskog identiteta.

Vidite, fra Duvnjak, istina, simboli mogu imati dijahronijsko tumačenje, zavisno o onome kako ih ko shvaća. Moramo Vas demantirati opet kada kažete da je zastava Kotromanića postala simbol jedne od strana u ratu u Republici Bosni i Hercegovini. Prvo, to nije bio rat, nego otvorena agresija svih neposrednih susjeda na međunarodno priznatu Republiku BiH, priznatu pod tim istim ljiljanima, državu sa Ustavom koji je garantirao jednaka prava svih građana. Zastava koju smo nosili u nedjelju je zastava RBiH koju su po urneku zastave Kotromanića uradili gospodin Zvonko Bebek i gospodin Enver Imamović, dakle, zastava koju su redizajnirali i bosanski musliman i bosanski katolik, vrli Bošnjani.

Moramo napomenuti da je armijska zastava različita od zastave koju smo mi nosili, jer armijska zastava ima dva ukrštena mača i jasan natpis iznad. Što se tiče bilo koje nevine žrtve, mi žalimo za svakom, ma kako se ona zvala, i osuđujemo zločine, a čin koji navodite u 1997. godini, nije ništa drugo do vandalizam koji oštro osuđujemo, a koliko znamo 1997. je prestala oružana agresija na RBiH, pa tako i borbena djelovanja, te to ispaljivanje granata nije imao ko narediti, dakle to je bio čin bezumnika, nisu to uradili časni vojnici ARBiH.

Katolici Kraljeve Sutjeske trebaju tražiti pravdu na sudu kada su u pitanju civilne žrtve i spomenute granate, a ne etiketirati AntiDayton kao neki šovinistički pokret kojem smetaju bosanski katolici, što apsolutno nije istina. Još jedna stvar, i slijepi ste i gluhi kada je riječ o bošnjačkim žrtvama u blizini Sutjeske, točnije u Poljanima. Tada, dana 9. srpnja 1993. godine u Poljanima su ubijeni Meho Jusić, Nedžad Kadrić, Rifet Mehak, Latif Mehmedović, Mehmedalija, Safet i Fehim Topalović. Zločin je počinjen nad sedmoro nenaoružanih i potpuno nedužnih lica od kojih su trojica bila u dobu starosti.

Utvrđeno je da su navedena osoba odvedena od svojih kuća u selu Poljani 9. juna 1993. godine od strane pripadnika Vojne policije tzv “HVO Kakanj”, osim Latifa Mehmedovića koji je zatečen na cesti u blizini Kraljeve Sutjeske.

Dalje, to što katolicima Kraljeve Sutjeske smetaju bosanski historijski simboli nije naš problem, to je problem u njihovim glavama, a naše je pravo ponositi se i visoko dizati prelijepu zastavu Kotromanića, to je naše demokratsko pravo i sloboda, i obaveza prema našim precima koji su nam tu zastavu ostavili u nasljeđe, baš kao i dvor u Sutjesci, Bobovac i ine druge spomenike.

Vi, fra Duvnjak, također spominjete paranoju koja izrasta iz “pseudo historije” bosanskog srednjovjekovlja, njezina “legendarnog i mitološkog” oblikovanja.

Koja je to paranoja i koja je to pseudo historija? Želite li reći da mi širimo pseudo historiju vezano za bosansko srednjovjekovlje? Ne sjećam se da ste bili prisutni tokom predavanja na Dvoru u nedjelju, 30. listopada 2016. godine, i tokom predavanja na Bobovcu taj isti dan pa da imate pravo to tvrditi. Ne, poštovani fra Duvnjak, mi se itekako držimo dokumentirane historiografske građe, oslobođene od svih ideoloških primjesa, i interpretiraju je mladi bosanski historičari, oslobođeni od bilo kakvog ideološkog utjecaja. Napomenimo, AntiDayton nije interpretator, nego organizator manifestacije “Dani Kraljevine Bosne” na kojoj su bili prisutni i brojni mladi historičari.

Kažete da je imperativ u Bosni i Hercegovini njegovanje senzibiliteta za razlike i njihovo iskreno uvažavanja jer su one sastavni dio njezina historijskog nasljeđa, i da drugačije, kako to metaforički ističe akademik Dubravko Lovrenović, budućnost Bosne će i dalje ostati u retrovizoru.

Slažemo se i kao Pokret i kao građani da je imperativ njegovanje osjetljivosti za razlike i njihovo iskreno uvažavanje, i da su razlike sastavni dio nasljeđa Bosne i Hercegovine, međutim, to kažemo kada su u pitanju razlike ljudi i njihovo uvažavanje, bilo da je riječ o vjerskim, etničkim, rasnim i sl.

Međutim, kada je riječ o kroatiziranju ili serbiziranju, ili bilo kakvog drugom -iranju bosanskog srednjovjekovlja, AntiDayton pokret, a vjerujemo i bilo koji čovjek koji istinski voli Bosnu kao svoju maticu, nema apsolutno nikakvu toleranciju prema tome. Bosna je bosanska, i takva će i ostati, ma što susjedi naše Domovine mislili o tome, ili ma što bilo ko drugi mislio o tome”, stoji u reakciji koju potpisuje  Alen Mahović, Nihad Aličković i još “stotinjak posjetitelja od nedjelje 30.10.2016”.

Autor: Republika.info
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});