fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });

TESLA ULAZI U RAT S RIMCEM! Milijarder Musk je posljednjom objavom izazvao bijes hrvatskog inovatora iz garaže

Autor: Dnevno.ba/7dnevno

Medijski najslavnijem hrvatskom poduzetniku, inovatoru, koji je dobio praktički bianco ček od premijera i Vlade te potporu kao nitko dosad (200 milijuna eura) mnogi već tepaju da je, ne hrvatski, nego “europski Elon Musk”. Čini se da Elonu Musku takva konstrukcija baš ne bi bila po volji ili bi je ignorirao.

“Unatoč tome što nas Elon ignorira (tvrdeći da Plaid ima najveće ubrzanje) – i dalje smo puno brži, imamo gotovo dvostruku snagu, veći akumulator i brže punjenje”, jadao se Mate Rimac na svom profilu na Facebooku.

Zbilja neugodno. Prozvao je Elona Muska koji ga je, samo nekoliko dana nakon spektakularne prezentacije Rimac Nevere u Dubrovniku i na cestama Paga, potpuno ignorirao. I više od toga.

Ako se za Rimac Neveru, koja je, eto, postala produkcijski automobil s najavljenom serijom od 150 primjeraka, službeno deklarira da do 100 kilometara na sat ubrzava za 1,85 sekundi, kako Tesla Model S Plaid, s deklariranih 1,99 sekundi do 60 milja na sat (96,5 km/h), dakle 2,1 s do 100 km/h, može biti “produkcijski automobil s najboljim ubrzanjem ikada”? Nešto tu ne štima, odnosno netko mulja. Elon Musk ili Mate Rimac.

Medijski najslavnijem hrvatskom poduzetniku, inovatoru, koji je dobio praktički bianco ček od premijera i Vlade te potporu kao nitko dosad (200 milijuna eura) mnogi već tepaju da je, ne hrvatski, nego “europski Elon Musk”. Čini se da Elonu Musku takva konstrukcija baš ne bi bila po volji ili bi je ignorirao.

Top Gun

Elon Musk, velikan autoindustrije i najveći vizionar današnjice, postigao je ono što je malo tko očekivao. Nakon što je američka autoindustrija, do početka osamdesetih najmoćnija na svijetu, doživjela težak poraz na svjetskom, a potom i na domaćem tržištu, od japanskih i njemačkih proizvođača, a kineski su zaprijetili dovršiti posao, nastao je preokret. I to kakav.

Tvrtku Tesla Motors, Inc. osnovao je 1. srpnja 2003. i nazvao po najvećem znanstveniku, inovatoru u povijesti, našem Nikoli Tesli. U vrijeme kad se činilo da će nafta pokretati automobile “još tisuću godina”, vizionarski, na najvišoj razini, pokrenuo je proizvodnju električnih automobila. “Burn rubber, not gasoline” (Pali gume, ne gorivo) bio mu je moto.

Napravio je luksuzni, sportski automobil na električni pogon, Tesla Model S, prvi koji je uz statusni luksuz i Top Gun performanse, nudio i upotrebljivu autonomiju (prve serije 426 km, posljednja 647 km). I sve to po prihvatljivoj cijeni od 70.000 eura. Elon Musk je ubrzo postigao ono što je malo tko mogao predvidjeti – prodavali su serijski električni automobil u ogromnim količinama. Tvrtka je postigla meteorski uspjeh, već u prvoj godini.

Tesla Model S postao je najprodavaniji luksuzni automobil na američkom tržištu, potukavši dotadašnje laureate, Mercedes-Benz S-klase i BMW Serije 7. Tesla Model S postao je prvi električni automobil u povijesti, s najboljom mjesečnom prodajom u nekoj državi – u rujnu 2013. u Norveškoj i u prosincu 2015. u Danskoj. Vrh prodaje Tesla je dosegao u rujnu 2018. – 250.000 primjeraka. Riječ je, dakle, o ozbiljnom poslu, projektu, pokrenutom na tržištu 22. lipnja 2012., koji uskoro ulazi u desetu tržišnu godinu. To dovoljno govori o njegovu uspjehu i perspektivama.

Nova inačica, Tesla Model S Plaid, koju je ponosno predstavio Elon Musk kao “produkcijski automobil s najboljim ubrzanjem”, pruža nove standarde vožnje. Karoserija ojačana na kritičnim mjestima kompozitom s ugljičnim vlaknima omogućila je da se postigne najviša razina sigurnosti te da masa, usprkos kompleksnijoj tehnologiji, bude na prihvatljivoj razini od 2162 kg. Limuzinski coupe (liftback) dužine 4970 mm, širine 1964 mm i visine 1445 mm temeljito je ispeglan te ima najniži koeficijent otpora zraka među tržišnim automobilima – 0,208. To je prava tehnološka podloga za izvrsne performanse i velik doseg.

Milijunska tužba

Opremljen je s tri elektromotora, jedan pokreće prednje, a dva stražnje kotače. Ukupna je snaga 1033 KS, a napajaju se litij-ionskim baterijom kapaciteta 120 kWh bruto i 95 kWh neto. Top-gun performanse prilagođene su američkim standardima: ubrzanje do 60 milja na sat (mph) za manje od dvije sekunde, špica 200 mph, a doseg veći od 300 milja.

To zvuči impresivno: 2,1 s do stotke, najveća brzina 322 km/h i doseg 535 kilometara. Elon Musk ga reklamira kao “najbrži produkcijski automobil ikada”, ignorirajući rezultate koje je postigla Rimac Nevera. Planirana je godišnja proizvodnja od 52.000 primjeraka.

Narudžbe se već primaju, cijena je, s obzirom na karakteristike i performanse, povoljna – 116.900 eura (u Njemačkoj). Nije tu, dakle, riječ o milijunima i to pokazuje filozofiju tvrtke Tesla. Nude izvrsnu izvedbu i tehnologiju po povoljnoj cijeni, a osnovne su verzije dostupne i za manje od pola tog iznosa. Nema bahaćenja.

Činjenica je da Elon Musk tako otvoreno pobija Rimčeve adute i proklamirane performanse, ne bojeći se kritika, kompromitacija i sudske tužbe. Ako je točno to što Rimac proklamira, mogao bi Muska tužiti za milijunski iznos u eurima. No to se, izvjesno, neće dogoditi i to je već druga, šira priča.

Elon Musk je napravio velik posao jer su nakon Modela S došli crossover Tesla Model X i limuzina srednje klase Tesla Model 3. Osim u kalifornijskom Fremontu, Tesla Model S i Tesla Model X proizvodi se u nizozemskom Tilburgu, a Tesla Model 3 u kineskom Sanghaiju (Gigafactory 3). Sljedeća faza ekspanzije nastupit će kad se pusti u pogon magatvornica u okolici Berlina. Sve je to Elonu Musku omogućilo da, u jednom trenutku, postane najbogatiji čovjek na svijetu, čiji je kapital dosegnuo 184 milijarde dolara.

Najveća tvornica

Predvidio je i prvi intenzivno pokrenuo elektrifikaciju u automobilskoj industriji, a njegov je uspjeh iznenadio i najveće optimiste. Postigao je ono što nije lako ni najvećim koncernima. Tesla Model S, kad se pojavio 2012., oduševio je performansama ultrasportskog bolida i tada nadrealnim dosegom od 426 kilometara. Luksuznom izvedbom, koje je potvrdila sve standarde kvalitete i sigurnosti, zasjenio je modele razvikanih brendova. Što više tražiti kad revolucionarni automobil nudi najvišu sigurnost, a ugledna neovisna agencija za zaštitu kupaca, Consumer Reports, Tesla Model S proglašava najkvalitetnijim automobilom na svijetu.

Velik je iskorak napravio 2017., funkcionalnim automobilom srednje klase, Tesla Model 3, koji je izvrsnim mogućnostima i cijenom od 35.000 dolara (u Europi toliko eura) pokazao kako visoka i ekskluzivna tehnologija ne mora biti skupa. Vrhunska izvedba s električnim pogonom, po cijeni malo boljeg Volkswagen Passata! Za taj je automobil u Shanghaiju napravio trenutačno najveću tvornicu električnih automobila na svijetu, Gigafactory 3, u posljednje tri godine to je najprodavaniji električni automobil na svijetu, koji je upravo doživio milijuntu nakladu.

Elon Musk, koji rastura u realnom svijetu, potaknuo je snažnu konkurenciju. Koncern iz Wolfsburga razvija cijelu paletu električnih vozila, od Volkswagena ID.3 i ID.4 te Audija e-tron do Škode Enyaq iV i Seata el-Born. A izravno u ring s Tesla Model S ulazi Porsche Taycan. BMW uspješno razvija program modela i3, i4, a Mercedes-Benz EQ. Konkurencija je sve jača, ali to nije uzdrmalo poziciju Tesle, dapače.

Premda je Elon Musk povlačio i ekstravagantne, pa i upitne poteze, kakav je prošle godine predstavljeni pickup Tesla Cybertruck, koji izgleda kao da je namijenjen za snimanje nastavaka filmova “Mad Max” ili “Blade Runner”, i s tim je projektom uspio. Napredni višenamjenski automobil, temeljnom koncepcijom i gabaritima blizak kultnom Ford F-150 (najpopularnijem američkom pickupu), napravio je neobičnu automobilsku kreaciju s karoserijom od nehrđajućeg čelika, što osigurava čvrstoću i otpornost na koroziju te električnim pogonom ekstremnih mogućnosti, našao je tržišnu nišu u nabavkama za državne tvrtke i posebne namjene. A i među najbogatijim kupcima ima dovoljno zainteresiranih.

Tajna uspjeha Elona Muska je u činjenici da je pravodobno shvatio da su za uspjeh programa električnih vozila važne električne baterije. Stoga je 2018. u Nevadi otvorio Gigafactory, prvu tvornicu litij-ionskih baterija za automobile te ostale elektroničke sustave. Već bi ove godine trebao doseći proizvodnju baterija kapaciteta 100 GWh, a do 2023. plan je 150 GWh, što bi trebalo biti dovoljno za proizvodnju 1,5 milijuna električnih vozila godišnje.

Bajke za djecu

Jeste li iznenađeni što Elon Musk potpuno ignorira Matu Rimca? Dapače, sloganima kojima promovira novi Top Gun model, Tesla Model S Plaid, “produkcijski automobil s najboljim ubrzanjem ikada”, ponaša se kao da Rimac Nevera ne postoji ili, u najmanju ruku, nije ono za što se prikazuje. I za Tesla Model S Plaid ne mora se iskeširati milijun ili dva milijuna eura. Dovoljna je desetina tog iznosa i taj auto ćemo uskoro gledati i na našim cestama.

U životu treba imati i sreće, ona je često najvažnija. Covid-19 i koronakriza Musku su došli poput dara s neba jer se ubrzala tranzicija na električna vozila, a informacijski sustavi, na kojima se temelji “novo normalno”, koji su mu značajan dio biznisa, dobili su neslućen zamah. Zbog toga Elon Musk planira i dodatne poteze, ponajprije uvođenjem manjeg modela, koji bi bio učinkovita kontra za Volkswagen ID.3, svojevrstan električni Golf.

Elon Musk je vizionar koji svoje vizije zna pretvoriti u djelo, tako da postanu proizvodi dostupni širokom krugu kupaca, mijenjajući im život nabolje. Ne nudi skupocjene igračke i ne pokreće nerealne projekte koje nije spreman ostvariti. Već to što je ponovno uzdigao američku autoindustriju, koju su japanska, europska, južnokorejska, a posebice kineska, praktički “pojeli”, zaslužuje divljenje.

Tesla Model S ulazi u desetu tržišnu godinu uvođenjem njegove Top Gun inačice Plaid, “automobila s najboljim ubrzanjem ikada”, koji se već nudi u Njemačkoj po sasvim pristojnoj cijeni od 116.900 eura. A kad su autonomna vozila i samovozeći taksiji u pitanju, ne trebate nimalo sumnjati tko će ih prvi masovno proizvoditi. Elon Musk! Sve drugo su bajke za malu djecu i – naše političare!

Autor: Dnevno.ba/7dnevno
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});