fbpx

Kampanja “Meni se to ne može dogoditi”

Autor: Dnevno.ba

ZAGREB - Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa (HUHIV) i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) i ove godine organiziraju kampanju povodom obilježavanja Svjetskog dana AIDS-a s ciljem podizanja svijesti javnosti, a posebno mladih, o važnosti prevencije spolno prenosivih bolesti, uključujući infekciju HIV-om te čuvanja spolnog i reproduktivnog zdravlja.

Meni se to ne može dogoditi

Hrvatska pripada skupini zemalja niskog rizika za infekciju HIV-om (hzjz.hr) no neka rizična spolna ponašanja dovode i do većeg rizika. Testiranje i rano otkrivanje infekcije je stoga važno, jer je liječenje u tom slučaju uspješnije i sprečava se širenje HIV-a. Kampanjom se želi naglasiti važnost prepoznavanja rizika povezanih sa spolnim ponašanjem koji mogu dovesti do neželjenih posljedica i utjecaja na zdravlje te mlade osposobiti da se informirano brinu o svom spolnom i reproduktivnom zdravlju. Kako bi se izbjegle neželjene posljedice i kako bi spolni odnosi bili povezani s pozitivnim i željenim događajima, jer je spolnost važan i lijep dio ljudskog života, ovogodišnjom kampanjom želimo dopuniti znanje kojima mladi raspolažu i poslati poruku da je važno na vrijeme prepoznati rizike.

Kampanja ove godine nosi naziv “Meni se to ne može dogoditi” da se istakne uobičajena pretpostavka da se loše ili nepredviđene situacije događaju drugima, što može povećati i vjerojatnost upuštanja u rizično spolno ponašanje. Mladi često iz različitih razloga obraćaju premalo pažnje rizicima koji su povezani sa spolnim zdravljem i misle da se neželjene posljedice događaju drugima, dijelom zbog osjećaja neranjivosti karakterističnog za svoju dob, nedovoljnog znanja, iskustva, nesigurnosti itd. Osim neplanirane trudnoće, spolno prenosivih bolesti i s njima povezanih komplikacija, mogući rizici povezani sa spolnim ponašanjem su povezani i s mentalnim zdravljem te mnogim drugim zdravstvenim i socijalnim rizicima i okolnostima.

Kampanja “Meni se to ne može dogoditi” provodi se tijekom studenog i prosinca oglašavanjem preventivnih poruka u različitim medijima, a prvenstveno na internetu i društvenim mrežama. U kampanji se koristi digitalna komunikacija emotikonima, koju današnje generacije mladih razumiju i svakodnevno koriste. Kampanja će tradicionalno završiti Pozitivnim koncertom, koji će se ove godine održati tijekom dva dana, 30. studenoga i na sam prvi dan prosinca, kad se obilježava Svjetski dan AIDS-a. Na koncertu će, osim domaćih glazbenih snaga poput Hladnog piva, Nipplepeoplea, Pips, Chips & Videoclipsa , Jonathana, M.O.R.T.-a, Bojane Vunturišević i Ischariotzckyja, nastupiti i popularni engleski bend – Editors. Na sam Svjetski dan AIDS-a, 1. prosinca, na zagrebačkom će se Trgu Petra Preradovića (Cvjetni Trg), kao i svake godine, nalaziti „šator HUHIV-a“ u kojemu će se tijekom cijelog dana organizirati različiti interaktivni sadržaji za posjetitelje, a stručnjaci će besplatno informirati sve zainteresirane građane o zaštiti spolnog i reproduktivnog zdravlja, prevenciji, testiranju i liječenju spolno prenosivih infekcija, uključujući i infekciju HIV-om, te dijeliti edukativno informativne materijale.

U okviru kampanje je napravljen i edukativno-promotivni videou kojem su prikazana loša iskustva mladih osoba povezana sa spolnim zdravljem, za koje su mislili da im se nikada neće dogoditi. Mladi su u takvim situacijama često zbunjeni, prestrašeni, ne znaju kome se obratiti i boje se osuđivanja, stoga ih kampanjom nastojimo informirati o mjestima na kojima mogu potražiti pomoć, poput udruge HUHIV (CheckPoint centra Zagreb) u kojoj mogu dobiti informacije i savjet stručnjaka. U kampanji promoviramo i mobilnu aplikaciju „Spolno zdravlje”. Preventivne poruke povezane s ovom kampanjom oglašavaju se i kampanjom „Skini pametno – Zauzmi stav i ostani zdrav!“ u sklopu projekta „Živjeti Zdravo“, u organizaciji HZJZ-a i HUHIV-a, u kojoj su edukativno informativni materijali (sufinancira ESF) postavljeni u javnom prijevozu, na fakultetima, u studentskim domovima, zdravstvenim ustanovama i ljekarnama diljem Hrvatske.

Iz HZJZ-a ističu da prema podacima dosadašnjih istraživanja, među mladima ima dosta prostora za poboljšanje znanja. Prema istraživanjima o spolnom iskustvu mladih, u Hrvatskoj je prosječna dob prvog spolnog odnosa oko 17 godina za adolescentice i 16 godina za adolescente. Prema posljednjem je Istraživanju o zdravstvenom ponašanju učenika iz 2014. godine (HBSC) među petnaestogodišnjacima je 21 % dječaka i 6 % djevojaka imalo spolni odnos. Usporedbom s rezultatima ranijih istraživanja se 2014. godine uočava pad korištenja kondoma, koje je koristilo samo 50 % onih koji su izjavili da su imali spolno iskustvo, dok ih je 2002. g. koristilo 70 %, a 2006. i 2010. g. 80 %.

Dosadašnje dugogodišnje iskustvo HUHIV-a u radu s mladima također ukazuje na to da mladi često nisu dovoljno informirani o zaštititi spolnog i reproduktivnog zdravlja, te u praksi nedovoljno koriste metode zaštite. Predsjednik Udruge HUHIV, Tomislav Beganović istaknuo je: „Želimo da mladi prepoznaju Hrvatsku udrugu za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa kao mjesto u kojem mogu pronaći nekog tko će ih saslušati i pomoći stručnim savjetom. Iznimno nam je drago da su se i ove godine u kampanju uključile i brojne poznate osobe koje će nam pomoći u našoj misiji educiranja i informiranja mladih o rizičnim čimbenicima i ponašanjima i mjerama zaštite i očuvanja vlastitog i tuđeg spolnog i reproduktivnog zdravlja.“

Kampanja se provodi uz podršku Ministarstva zdravstva, Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Grada Zagreba,Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu i brojnih drugih partnera i suradnika.

Autor: Dnevno.ba

ZADNJE VIJESTI