fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });

DRAŽEN PEHAR: Opstanak Bosne i Hercegovine nije nužnost, ni prirodna ni društvena

Autor: Dražen Pehar / Dnevno.ba

SARAJEVO - U službenome i javnome političkome diskursu u Republici Hrvatskoj (RH), a to uglavnom važi i za diskurs hrvatskih političara u Bosni i Hercegovini (BH), skoro je nemoguće čuti tvrdnju ili propoziciju da je opstanak Bosne i Hercegovine manje smislen, ili da bi mogao biti manje smislen, od njezine podjele i ubrzanog nestanka. „Najradikalniji“ stav do kojeg hrvatski politički diskurs danas dopire jest taj da bi unutar BH, čija se daljnja pravna egzistencija predstavlja kao neupitna, trebalo osigurati hrvatsku ravnopravnost u nekome obliku, eventualno u obliku zasebne hrvatske federalne jedinice (Dragan Čović u rujnu je ove godine za TV1 izjavio da je njegov prijedlog, „odavno poznat,“ reorganizirati BH u četiri federalne jedinice, te da nije riječ o „podjeli nego jačanju BH“).

Imajući na umu iskustvo Hrvata BH kao političkoga naroda tijekom posljednjih petnaestak godina implementacije Daytonskog mirovnog sporazuma, takav je politički stav vrlo enigmatičan. O čemu je riječ, i zašto bismo trebali pozdraviti radikalnu promijenu takvoga stava?

vukoja-lucic13102016

Pođimo od nekih neporecivih činjenica. Za bilo koju državu danas vrijedi da je njeno pravno postojanje nemoguće opravdati povijesnim, a naročito ne zemljopisnim, faktorima. Kao odrasli i obrazovani ljudi s početka 21-og stoljeća, znamo što od države možemo potraživati i što od nje trebamo dobiti da bismo njeno postojanje smatrali legalnim i legitimnim. Država je skup institucija koji počiva na jednoj vrsti ugovora: određenim institucionalnim tijelima (parlamentima, policiji, izvršnoj vlasti, vladi i ministarstvima…) dajemo legitimitet, to jest, pravno-političku moć u skladu sa zakonima, zbog toga što nam ta tijela osiguravaju pravednu i za sve korisnu provedbu zakona.

Jesu li Hrvati legalisti?

Glasujemo i dajemo uvjetnu vlast kako bismo dobili sigurnost, pravedan tretman, i mir. Ukoliko se zakon ne sprovodi, ili ukoliko su neke skupine i pojedinci diskriminirani u tome procesu, država bi skoro automatski trebala izgubiti legitimirajuću podršku svoje populacije, ili barem njezinog većeg dijela. Drugim riječima, među dotičnom populacijom trebale bi se češće početi javljati ideje o poželjnosti nestanka dotičnog državnog okvira i konzekventne zamjene tog okvira nekim bitno drugačijim. Nešto specifičnije, multietničke su federacije/konsocijacije poput bračnih ugovora, a loše je brakove poželjno razvesti na miran i trajan način.

Na ovo bi netko mogao odgovoriti rečenicom da su Hrvati legalisti, da je RH potpisnica daytonskog sporazuma, i da pravno postojanje BH, prema važećem sporazumu, predstavlja jednu od neupitnih premisa. No, pravno postojanje BH moguće je samo u onome obliku u kojem je to zamišljeno izvornim sporazumom, u smislu u kojem je on potpisan, ne u smislu kojeg su visoki predstavnici i međunarodna zajednica nametnuli početkom 2000ih, a koji određuje naše živote i danas.

Taj smisao, koji značajno odstupa od smisla “multetničke federacije” izvorno zamišljene Daytonom, federacije u kojoj konstitutivni narodi su-odlučuju kroz kanale jasno djelujućih entitetskih institucija, bez preglasavanja i bez diskriminacije, nije smisao na kojeg je pristala RH niti sam hrvatski narod u BiH. Moje je pitanje: zašto u javnome diskursu u RH ta činjenica nije registrirana?

Lučić, Vukoja, Pavković…

Drugim rječima, pod postojećim uvjetima, i Hrvati u BiH i RH kao država imaju pravo zaustaviti proces implementacije Daytona, odnosno, povući svoju podršku koja legitimira jedan skup institucija koje zovemo državnim (i na središnjoj i na entitetskoj razini, ukljućujući županije). To se može učiniti na nekoliko načina, primjerice povlačenjem veleposlanika (bilateralnim sredstvima) ili diplomatskog predstavništva u potpunosti, iz BiH, te diplomatskim uvjetovanjem unutar (multilateralnih) procesa u kojima RH sudjeluje, primjerice EU ili NATO. Dodatna sredstva vršenja pritiska, ili iskazivanja prosvjeda, ovdje nije potrebno navoditi.

U posljednje vrijeme, nekoliko je hrvatskih intelektualaca u BiH i RH, uključujući Ivicu Lučića, Ivana Vukoju i Jozu Pavkovića, glavnu boljku BH pokušalo svesti na sukob između unitarizma i separatizma, dva politička pokreta koje su ti intelektualci skloni izjednačiti sa bošnjačko-muslimanskom i srpskom komponentom u BiH. Dotični intelektualci dodatno tvrde da Hrvati BiH u tome sukobu zauzimaju, ili bi trebali zauzeti, neku vrstu srednjeg, pro-federalističkog stajališta koje je jedino obećavajuće za, oni impliciraju “poželjan”, opstanak BiH.

bih-regije13102016

Nažalost, problem se BiH ne može svesti na ta dva ekstremistička pokreta. Prvo, dotični intelektualci se uglavnom ne bave sljedećim pitanjem: ukoliko je izvorno daytonsko uređenje BiH federalističko, otkud uopće unitarizam u BiH i tko ga legitimira? Drugo, projekcija “separatizma” u srpsku stranu ne odgovara u potpunosti povijesnim i političkim činjenicama i odnosima: u posljednje vrijeme, koje bismo mogli označiti terminom “Dodikova era”, skoro je nemoguće nekvalificirano govoriti o srpskom “separatizmu”.

Naime, cijela “buka” i “svađa” oko referenduma RS (o obilježavanju dana RS) ne tiče se srpske volje da se odvoje od BiH, i proglase odmah neovisnost, nego da uopće odlučuju o pitanjima za koja smatraju da su od važnosti, pogotovo simboličke, za njhov nacionalni identitet u okviru daytonski definirane BiH. Drugim rječima, Dodik je, u okviru problema referenduma RS o danu RS, glavni problem vidio ne toliko u bošnjačko-muslimanskom unitarizmu, nego u Izetbegovićevoj apsolutnoj nesklonosti da tolerira srpsku autonomiju unutar BiH oko nekih pitanja koje BH-Srbi sami smatraju bitnima za svoj identitet, odnosno da uopće tolerira institucionalno potvrđene razlike unutar BH.

Secesionistički pokreti jedina preostala opcija

To nas međutim vodi pravome pitanju u svezi sa BiH. Ukoliko u BiH postoji jedna toliko jaka strana u političkome smislu, a ta strana naprosto ne želi tolerirati institucionalno potvrđene i već dogovorene razlike unutar BiH (primjerice, između predstavnika jednoga entiteta i predstavnika drugoga, ili između predstavnika jednoga naroda i drugih naroda), nije li pametno, ili razborito, početi razmišljati o razdruživanju u nekom ne-nasilnom modusu? I ne bi li prihvaćanje nestanka, disolucije BiH, kao moguće opcije, donijelo hrvatskoj strani veću slobodu pregovaračkog manevriranja, baš kao što je to slučaj sa srpskom komponentom u BiH?

U trenucima kada je centripetalna sila u BiH u tolikoj mjeri podržana snažnim euro-atlantskim ideolozima i silama, usprkos katastrofalnoj naravi unutardržavnih odnosa, nije li neophodno pojačati centrifugalnu silu bez koje nacionalno-etnički identiteti u BH uskoro neće igrati više nikakvu značajniju ulogu? Možda bi minimalnu volju bošnjačke komponente da prihvati federalni ustroj trebalo odmah testirati: to bi se moglo osigurati ponudom novog izbornog zakona koji predviđa jednoznačno predstavljanje konstitutivnih naroda, u oba entiteta i na svim razinama, kroz tri etničke izborne jedinice. Ne prihvati li bošnjačka komponenta takvo logično i razborito implementiranje samoga daytonskog ustava, implementiranje koje znači i provedbu odluke Sejdic-Finci i ispravljanje diskriminacije koju postojeći izborni zakon izravno implicira, jasno je da će secesionistički pokreti biti jedina preostala opcija za najmanje dva konstitutivna naroda BiH, srpski i hrvatski.

Gledano iz kuta zajedničke povijesti tako-zvanih “južnoslavenskih naroda”, nekoć udruženih u totalitarnom ideologijom “slijepljenu” Socijalističku Federativnu Republiku Jugoslaviju (SFRJ), opstanak BiH, kao posebne države i nasljednice SFRJ, predstavlja aberaciju i izuzetak. Sve bivše republike, od kojih se sastojala nekadašnja SFRJ, na etničko-nacionalnome su identitetu, dakle, etničkoj kolektivnoj osnovi povjerenja i solidarnosti, utemeljile postsocijalistički društveni ugovor. Jedini izuzetak je Bosna i Hercegovina, koja je 1995. bitno modificirana kako bi se rješio unutardržavni inter-etnički sukob oko naravi poželjnog ustavnog oblika dotične države.

Drugim rječima, jedino je BiH zadržala neku vrstu multietničke prirode i potrebe nakon raspada velike multietničke tvorevine koja joj je prethodila, i koje je BiH nekoć bila jedan bitan dio. No, gledano iz kuta naprednih ideologija i dinamike kasnijeg razvoja, BiH je zapravo u cijeli post-jugoslavenski proces ušla sa značajnim manjkom liberalne ideologije ili osjećaja za demokratske odnose i toleranciju kolektivnih, posebice etničkih, razlika.

Uvođenje novog “Tita”

Prisjetimo se da je, na izvanrednom 14. Kongresu SKJ u siječnju 1990., delegacija BiH spadala među nazadnije delegacije koje su, zajedno sa Srbijom i Crnom Gorom, zagovarale politiku čvrste (komunističke) ruke (odnosno, šake), unitarizma i centralizma. Taj manjak demokratskog etosa, odnosno, nedostatak navike da se društveni sukobi rješavaju pregovorima i kompromisom na osnovi jednakopravnosti, a ne primjenom sile, odredio je i početak i trajanje i narav bosansko-hercegovačkog građanskog rata od travnja 1992. do rujna 1995.

josipbroztito13102016

Nakon Daytona, BiH je transformirana u jednu vrstu mini-Jugoslavije, nevjerojatno sličnu Jugoslaviji iz 1990., u vrijeme 14. Kongresa, iako je zamišljena tendencija bila progresivna, kao odmak od oružanoga sukoba, ka konsenzusu i pregovorima. No, međunarodna je zajednica, a prije svih SAD, napravila koncem 1997. užasnu pogrešku uvođenjem novoga “Tita” u BiH, Visokog Predstavnika, i, s druge strane, anti-federalističkim pokretom koji se manifestirao na dvije razine: kao povratak “vladavini većine” u entitetu Federacije BiH kroz prividno definiranje Srba kao “konstitutivnoga naroda” i u tome entitetu; te kao jačanje centralizma i državnosti BiH prisilnim prenošenjem izvorno entitetskih nadležnosti na središnje, državne.

Zanimljivo je da je cijeli taj proces pokrenut u ime stvaranja “nove”, “bosanske”, “građanske” nacije koja u sebi treba i asimilirati i transcendirati postojeće, etničke kolektivne identitete. Dodatno, predstavnici najmanje dva naroda, srpskoga i hrvatskoga, taj su pokret shvatili kao slanje super-snažnoga vjetra u jedra predratnog, i ratnog, političkog projekta Alije Izetbegovića: BH kao država u kojoj bošnjačko-muslimanski narod ima barem minimalnu političko-legislativnu supremaciju u odnosu na druga dva (Odatle nedavni, izrazito cinični, komentar Bakira Izetbegovića, da, obzirom na njihov numerički status, Hrvati već uživaju višak prava u odnosu na Bošnjake, da su, dakle, BH-Hrvati pozitivno diskriminirani).

Prema tome, razborito reagirati na takav razvoj političkih odnosa, a ne uvrstiti javno u svoje kalkulacije i opciju konačnog razdruživanja, nije moguće. Osim toga, ne uzeti ozbiljno takvu opciju značilo bi ne samo svjedočiti ponavljanju nečije nehumanosti, autizma, i radikalizma, nego i biti dijelom, i potporom, toga ponavljanja. Hrvatski secesionisti u BiH, kao i srpski, ne samo da se nemaju čega sramiti; njihov je politički stav zapravo jedini stav koji neuvijeno reflektira istinu o naravi dosadašnje sprovedbe Daytonskog mirovnog sporazuma.

NAPOMENA: Dražen Pehar (1967): hrvatski-bosansko-hercegovački filozof, politolog, prevoditelj, i sveučilišni profesor. Autor je, između ostalih, knjiga „Alija Izetbegović i rat u Bosni i Hercegovini“ (dvojezično, 2011) i „Vladavina zakona i njeni čuvari“ (2014); kolumnist portala Dnevno.ba

Autor: Dražen Pehar / Dnevno.ba
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});