fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });

Počinje borba za svaki kilogram uštede u masi, baterije nisu najvažnije

Autor: dnevno.ba

Uspjeh novih automobila na tržištu, klasičnih, blago-hibridnih, plug-in-hibridnih, električnih, uvelike ovisi o učinkovitosti, potrošnji energije po prijeđenom kilometru. A to, ovisi o dva temeljna faktora – učinkovitosti pogonskog sklopa i otpora vožnje…

Jedno bez drugoga neće donijeti koristi, pa se u autoindustriji vodi bitka za smanjenje svih pet bitnih otpora: kotrljanja, zraka, ubrzanja, penjanja i prijenosa snage. Električni pogoni učinkovito smanjuju otpore u prijenosu snage, jer elektromotor daje puni okretni moment od nula okretaja (kao parni stroj), pa mu mjenjač nije potreban.

Sve, u pravilu rješava jedan reduktor u sklopu diferencijala. A ako se motori direktno, preko reduktora priključe na kotače, nije potreban ni diferencijal. Velika se pozornost usmjerava na smanjenje otpora zraka, a na bitne preostale otpore (kotrljanja, ubrzanja i penjanja) utječe masa.

Tu se sada vodi glavna bitka, kako bi se kilogram po kilogram, smanjila masa svakog dijela i sklopa. Pritom je, uz učinkovitost, prioritet i sigurnost. Manja masa donosi veću aktivnu zaštitu, jer je auto okretniji te bolje ubrzava i koči.

No, treba s poboljšati i pasivna sigurnost, većom čvrstoćom zaštitnog okvira te boljim amortizacijskim svojstvima prednjeg i stražnjeg dijela auta. Treba se misliti i na sigurnost pješaka. Ovo su mjere koje su sada u prvom planu:

Kompozitna hauba
Poklopac motora od saćastog materijala lakši je za 5 kg, bolje prigušuje buku i smanjuje rizike ozljeda pješaka

Aluminijska vrata
Zamjenom čeličnih vrata aluminijskim, masa se po automobilu smanjuje za 23 kg, a dijagonalni čelični profili jamče sigurnost na bočni udar. Dodatnih 10 kg štedi se aluminijskim krovom i stražnjom haubom

Superlaka sjedala
Sportskim modelima serije M namijenjena je školjka sjedala od kompozitnih polimera ojačanih ugljičnim vlaknima, mase 3 kg

Šuplji aluminijski naplaci
Naplaci se izrađuju od aluminijskih profila s jezgrom od prešane piljevine i vatrootporne smole, smanjuje se masa za 1 do 2 kg po kotaču, čime se bitno smanjuju i štetne neogibljene mase

Visokočvrsti i kompozitni diskovi
Diskovi povećanog vanjskog promjera i manje bočne debljine jamče jednak kočni moment uz 25 posto nižu masu, koja je u cijelosti neogibljena

Aluminijska hvatišta amortizera
Ugradnjom hvatišta opružnih nogu od aluminijskog profila masa karoserije se smanjuje za 5 kg po automobilu te povećava otpornost na uvijanje

Aluminijski kablovi
Zamjenom bakrenih vodiča aluminijskim, uz povećanje presjeka radi kompenziranja smanjene vodljivosti struje, postiže se značajna ušteda mase (4 do 6 kg)

Kompozitne spone ovjesa
Spone ovjesa od termoplasta ojačanog staklenim vlaknima 45 posto su lakše od čeličnih te olakšavaju upravljanje i bolje prigušuju vibracije

Autor: dnevno.ba
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});