Autobianchi A112 (1969. – 1986.): pokusni kunić za Fiat 127 postao neočekivani bestseller

Autor: dnevno.ba

Autobianchi A112, predstavljen na salonu u Torinu prije točno 50 godina, koncepcijom malog hatchbacka s prednjim pogonom i poprečno postavljenim OHV motorom obujma 903 cm i snage 47 KS, prethodnik je i Yuga 45…

Znate li koji je prvi talijanski automobil prodan u više od milijun primjeraka, a da nije nosio Fiatovu značku? Gledate u njega! Ne, nije takav podvig uspio niti slavnim tvrtkama Alfa Romeo i Lancia, proizvođačima od kojih bismo ponajprije očekivali, nego malom modelu tvrtke Autobianchi, izvanbračnom djetetu konzorcija u kojem su bili Fiat, Pirelli i tvornice bicikala Bianchi.

Do II. svjetskog rata Bianchi je proizvodio i automobile, a kad su se 1950-ih poželjeli vratiti na to tržište, učinili su to u partnerstvu s dvama talijanskim industrijskim gigantima. Modeli Autobianchi bili su bazirani na Fiatima niže klase, ali ušminkaniji, luksuzniji i bolje opremljeni – preteča današnje pomame za malim automobilima premium segmenta!

Najpoznatiji i najuspješniji model tvrtke svakako je A112, predstavljen 29. listopada 1969. na autosalonu u Torinu. Desetak godina ranije pojavila su se dva modela koja su iz temelja promijenila svijet malih automobila: Mini i Renault 4.

Izvrnuli su dotad dominantnu ideju stražnjeg motora i pogona i pokazali koliko se praktičnost unutar kompaktnih dimenzija može povećati jednostavnim idejama. Poprečno postavljenim motorom u slučaju kultnom mališana Mini, a stražnjim utovarnim vratima u slučaju modela Renault 4.

Bilo je pitanje trenutka kada će se netko sjetiti spojiti te elemente, definirajući osnovni koncept malih gradskih automobila na način koji će bez većih izmjena potrajati do danas. Autobianchi A112 bio je prvi takav automobil, ujedno i logičan nasljednik (uvjetno rečeno, direktno je zamijenio Bianchinu) jednako koncipirane, no čak pola metra dulje Primule.

Okretan, odličan za vožnju (pogotovo u najsnažnijoj inačici Abarth), praktičan i lijep, brzo je stekao popularnost i mjesto na tržištu, bez obzira na za klasu relativno visoku cijenu. Postoji čak osam serija modela, pri čemu redizajni nisu bili osobito veliki, zanemarimo li povećanje udjela plastike i postepeni nestanak kromiranih dijelova.

Najpoznatiji i najuspješniji model tvrtke svakako je A112, predstavljen 29. listopada 1969. na autosalonu u Torinu. Desetak godina ranije pojavila su se dva modela koja su iz temelja promijenila svijet malih automobila: Mini i Renault 4.

Izvrnuli su dotad dominantnu ideju stražnjeg motora i pogona i pokazali koliko se praktičnost unutar kompaktnih dimenzija može povećati jednostavnim idejama. Poprečno postavljenim motorom u slučaju kultnom mališana Mini, a stražnjim utovarnim vratima u slučaju modela Renault 4.

Bilo je pitanje trenutka kada će se netko sjetiti spojiti te elemente, definirajući osnovni koncept malih gradskih automobila na način koji će bez većih izmjena potrajati do danas. Autobianchi A112 bio je prvi takav automobil, ujedno i logičan nasljednik (uvjetno rečeno, direktno je zamijenio Bianchinu) jednako koncipirane, no čak pola metra dulje Primule.

Okretan, odličan za vožnju (pogotovo u najsnažnijoj inačici Abarth), praktičan i lijep, brzo je stekao popularnost i mjesto na tržištu, bez obzira na za klasu relativno visoku cijenu. Postoji čak osam serija modela, pri čemu redizajni nisu bili osobito veliki, zanemarimo li povećanje udjela plastike i postepeni nestanak kromiranih dijelova.

Sjajna upravljivost učinila ga je popularnim odabirom početnika u reliju, na utrkama i ocjenskim vožnjama. Pored Abartha u ponudi je bila i osnovna inačica Junior, te luksuznije opremljeni modeli Elegant, Elite i LX.

Ukupno je sklopljeno 1.254.178 primjeraka ovog jako simpatičnog malog automobila. Za njega su vezani i zadnji trzaji nekad moćnih talijanskih karoserista. Često se pogrešno smatra kako je Autobianchi Runabout, legendarni prototip kojeg je Marcello Gandini dizajnirao kod Bertonea 1969., baziran na A112.

No ta je preteča Fiata X1/9 zapravo bila na mehanici modela Fiat 128, dok će sam A112, predstavljen u trenutku kada je velik dio malih talijanskih karoserista već prestao s radom, dobiti razmjerno malo dizajnerskih izvedenica.

Istina, Pininfarinin je Giovani bio u razmatranju za serijsku proizvodnju, Rayton Fissore je proizveo malu seriju coupea Gold Shadow, a Willy Felber je u Švicarskoj napravio groznu amerikaniziranu retro doradu serijskog modela.

No bili su to posljednji trzaji. Pininfarinin Giovani iz 1973. na bazi A112 Abarth pokazao je i sjajno, no nažalost unikatno rješenje maske s otvorima u obliku Autobianchijevog znaka.

Autor: dnevno.ba

ZADNJE VIJESTI