fbpx
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492488008-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492389204-0'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1670492446879-0'); });
Foto: Unsplash

Kina vlada industrijom električnih auta, a Europa to želi zaustaviti: Evo što im je u planu

Autor: Dnevno.ba

U proizvodnji električnih automobila, posebno onih najjeftinijih Kina je otišla daleko ispred svojih konkurenata iz Europe i ostatka svijeta.

Kineski proizvođači uvelike nadmašuju europske po broju proizvedenih auta, više od 50 posto ukupno prodanih električnih auta u svijetu prošle godine dolazilo je iz Kine. Koliko je Kina dominantnija od Europe pokazuje i pogled na ljestvicu najprodavanijih modela prošle godine.

U Top 10 je čak sedam kineskih automobila i samo jedan europski VW ID.4. preostala dva mjesta zauzima Tesla koja (još) ne mora brinuti o kineskoj prijetnji jer njihov Model Y je najprodavaniji na svijetu, a i Model 3 nije daleko. No i mnogo Tesla se zapravo proizvodi u Kini, piše Autostart.hr.

Ipak, dionice kineskih proizvođača automobila nedavno su pale nakon izvješća da Europska komisija razmatra ograničenja koja bi suzbila prodaju jeftinijih kineskih električnih vozila koja pomalo preplavljuju europsko tržište. Glavna mjera koju EU želi uvesti su dodatne carine, a ako se to ostvari to bi moglo imati velike posljedice na kineski izvoz automobila u Europu koji tek sada dobiva na zamahu. U prvih sedam mjeseci ove godine kineske isporuke novih električnih automobila u Europu porasle su za čak 112 posto, u odnosu na 2022., a u odnosu na 2023. rast je ogromnih 361 posto.

Kineski automobili osjetno su jeftiniji od Europskih, no zašto je to tako? Kinezi namjerno spuštaju cijene samo kako bi proizvodili jer imaju ogromne kapacitete. Bill Russo, izvršni direktor savjetodavne tvrtke Automobility sa sjedištem u Šangaju, smatra da Kina ima višak kapaciteta od čak 10 milijuna vozila godišnje. Za usporedbu, prošle je godine u cijeloj EU proizvedeno otprilike toliko vozila! Prevelika ponuda i vladino subvencioniranje električnih automobila u Kini za posljedicu imaju mnogo niže cijene koje su otprilike 20 posto niže nego za podjednake aute europskih proizvođača.

Kina je do sada potrošila milijarde eura za poticaje proizvođačima i kupcima električnih vozila, no to je ništa s onim što planira platiti u bliskoj budućnosti. U lipnju 2023., Kina je najavila još više poreznih olakšica za proizvođače i kupce električnih vozila, a najnoviji paket mjera iznosi ukupno 520 milijardi juana (67 milijardi eura), što će biti isplaćeno u sljedeće četiri godine. Poticaji privlače i sve više drugih proizvođača u Kinu. Svoje tvornice električnih automobila tamo su zato otvorili Tesla, BMW i Renault, a na tako nečem radi i Volkswagen grupa suradnjom s Xpengom.

Što se tiče izvoza, Europa se smatra ključnim tržištem rasta za kineske proizvođače automobila. Strogi propisi EU-a o emisijama i predložena zabrana prodaje benzinaca i dizelaša sve više olakšavaju prodaju električnih vozila u EU. Uz carine koje je SAD uveo još za Trumpove ere, Europa je zapravo postaje sljedeća velika Kineska meta.

No Europska komisija ne želi dopustiti da Kinezi tako lako zavladaju i samim time ugroze preživljavanje europskih proizvođača. Prošlog je tjedna Europska komisija objavila da će pokrenuti istragu o tome trebaju li se carine koristiti za borbu protiv “umjetno niskih” cijena kineskih električnih vozila. Kako to obično biva u Bruxellesu, na odluku će se trebati jako dugo čekati, a EK je najavila da će ona biti donesena u roku od 13 mjeseci?!

“Globalna tržišta sada su preplavljena jeftinijim električnim automobilima. A njihova se cijena umjetno održava niskom ogromnim državnim subvencijama”, rekla je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen kolegama zastupnicima u EU. I nisu samo birokrati ti koji su pokazali zabrinutost. Viši ljudi iz automobilske industrije, poput izvršnog direktora Stellantisa Carlosa Tavaresa, izrazili su slična stajališta, uz sumnje u sposobnost zapadnih marki da se suprotstave onima iz Kine.

SAD je to riješio vrlo jednostavno. U vrijeme predsjednika Trumpa u Bijeloj kući, za kineske automobile je uvedena carina od 25 posto, a ona je aktualna i danas što je zaustavilo prodor Kineza izjednačivši njihove cijene s cijenama ostalih auta.

Ipak, EU mora biti oprezan sa svojom odlukom, jer Kina je već zaprijetila odmazdom. Kinesko Ministarstvo trgovine već je poslalo jasnu poruku da će EU “golim protekcionističkim činom ozbiljno poremetiti i iskriviti globalnu automobilsku industriju i opskrbni lanac, uključujući EU, što će imati negativan učinak na gospodarske i trgovinske odnose između Kine i EU.

Kina je veliko tržište za mnoge europske marke. Stoga EU mora biti oprezna kako sebi ne bi pucala u nogu i ugrozila svoje proizvođače koji u Kini rade odličan posao, proizvodeći aute za lokalno tržište,a li i sve više modela za izvoz u Europu.

Autor: Dnevno.ba
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-7'); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1544621488181-8'); });

ZADNJE VIJESTI

var mpn_wi={userId:11760,siteId:102020,widgetId:103929,widgetType:0};if(void 0===mpn_ref)var mpn_ref=[mpn_wi];else mpn_ref.push(mpn_wi);var mpn_sid=document.getElementById('monadplugscript');if(!mpn_sid){var mpn_dt=new Date,mpn_ns=document.createElement('script');mpn_ns.id='monadplugscript',mpn_ns.type='text/javascript',mpn_ns.defer=!0,mpn_ns.src='//cdn.monadplug.com/format/native/js/hood.js?v='+mpn_dt.getYear()+mpn_dt.getMonth()+mpn_dt.getUTCDate()+mpn_dt.getUTCHours();var pmn_os=document.getElementsByTagName('script')[0];pmn_os.parentNode.insertBefore(mpn_ns,pmn_os)}
ga('send', 'event', 'Monad_underarticle', 'pageview'); (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});